Asics – przegląd butów do biegania na 2020

Asics to jedna z tych marek biegowych które mają najszerszą ofertę butów biegowych. Mówiąc prościej mają najwięcej modeli butów biegowych. W ostatnim czasie do sprawdzonych od lat klasyków m.im. Nimbusa czy Kayano dołączyła seria Ride, czyli MetaRide, GlideRide i EvoRide. Dla kogo są skierowane i czym się od siebie różnią? Zaraz się wyjaśni.

REKLAMA

Kategorie – co jest co?

Generalnie oferta butów biegowych Asics dzieli się na trzy kategorie. W angielskojęzycznych materiałach nazwane są „run further”, „run faster” oraz „run beyond”. Dla nas łatwiej będzie nazwać je po polsku, co od razu rozwiąże sprawę, która kategoria jakie buty zawiera:

  • biegaj dalej,
  • biegaj szybciej,
  • biegaj w terenie.

Biegaj dalej

Biegaj dalej czyli „run further” to buty treningowe na asfalt i utwardzone drogi. Wspólnym mianownikiem jest amortyzacja choć jej ilość w poszczególnych butach z tej kategorii może diametralnie się różnić.

 treningowe
neutralne
„Ride”
treningowe
neutralne
treningowe ze stabilizacjątreningowe z bardzo dużą stabilizacją
największa amortyzacjaMetaRideGel-NimbusGel-Kayano
bardzo duża amortyzacjaGlideRideGel-Cumulus GT-2000 GT-4000
duża amortyzacjaEvoRideGel-PulseGT-1000
umiarkowana amortyzacjaGel-Excite
Gel-Contend
 
mała amortyzacjaPatriot  

Treningowe neutralne – kategoria „Ride”

Asics MetaRide

MetaRide pojawił się na półkach w 2019 roku i od razu dorobił się przydomka futurystyczny. To but, który leży zupełnie inaczej niż każdy z dotychczas znanych asicsów. Przede wszystkim z racji bardzo mocnego wyprofilowania (GuideSole), które pomaga w przetoczeniu stopy do przodu. Wyprofilowanie to jest tak mocne, że aż przeszkadzające kiedy się w nim po prostu stoi. W biegu działa bardzo poprawnie. Do tego mamy dużo pianki FlyteFoam wraz ze wstawką GELową pod piętą, która sprawia że jest to bardzo komfortowy but nawet dla biegaczy ważących do 90 kilogramów. Jedyne co jest nieco kontrowersyjne w jego specyfice to drop – 0 mm. Dla takiej miękkiej treningówki, nastawionej na bieganie z pełnym przetoczeniem stopy, bardziej naturalnym byłby drop rzędu 6-10 milimetrów.

Waga: 290 g męski, 245 g damski
Drop: 0 mm
Cena: 1024 PLN

Asics MetaRide

Asics GlideRide

Pierwsza z nowości w ofercie marki. Nieco prostsza odmiana flagowego MetaRide. Również o charakterystycznym profilu (GuideSole), ale nieco słabiej wyczuwalnym. Do tego bardzo dużo amortyzacji opartej na piankach FlyteFoam oraz GELu i również tak jak MetaRide skierowany do biegaczy ważących do 90 kilogramów. Nieco lżejszy od MetaRide i… z bezpieczniejszym dropem (różnica między piętą a palcami) na poziomie 5 mm.

Waga: 295 g męski, 240 g damski
Drop: 5 mm
Cena: 649 PLN

Asics GlideRide

Asics EvoRide

Trzeci, najprosztszy z linii Ride, to EvoRide. Również z charakterystycznym wyprofilowaniem podeszwy GuideSole. But który już zahacza zarówno o bycie butem treningowym jak i „lekkim treningowym”. Do treningówek zalicza go przede wszystkim amortyzacja, której jest całkiem sporo aczkolwiek zauważalnie mniej niż w MetaRide i GlideRide. Zauważalnie mniej jest też samej podeszwy. Od 31 mm pod piętą w MetaRide i GlideRide do 21 mm w EvoRide. Od 31 mm pod śródstopiem w MetaRide, przez 26 mm w GlideRide do 17 mm w EvoRide. Dzięki temu but jest też lżejszy od swoich najbardziej amortyzowanych braci. Wreszcie, jest najbardziej dynamiczny spośród „run further” czyli biegaj dalej.

Waga: 255 g męski, 210 g damski
Drop: 5 mm
Cena: 549 PLN

Asics EvoRide

Treningowe neutralne

Asics Gel-Nimbus 22

Klasyk o którym na blogu pisałem wielokrotnie. Najlepiej amortyzowany spośród butów Asics. Nawet dla biegaczy ważących do 100 kg. Nie na darmo nosi nazwę od chmur. Od wielu lat ewoluuje bardzo powoli przez co jeśli ktoś już raz w Nimbusy wsiądzie to co rok czy dwa może go niemal w ciemno zmieniać na nowszy model. W podeszwie znajdziemy tutaj zarówno dwie pianki FlyteFoam ułożone warstwami jedna na drugiej oraz GEL – zarówno pod piętą jak i z przodu buta. Ułożone są klasycznie, bez wyprofilowania jak w butach z serii „Ride”, co sprawia, że leżą również klasycznie. Do tego choć jest to but typowo neutralny mamy w nim sporo stabilności. Synonim maksymalnej amortyzacji i komfortu.

Waga: 315 g męski, 255 g damski
Drop: 10 mm męski, 13 mm damski
Cena: 739 PLN

Asics Gel-Nimbus 22

Asics Gel-Cumulus 21

Drugi z klasycznych modeli, który swoją nazwę wziął od chmur. Bardzo dobrze amortyzowany i bezpieczny but do biegania. Bardzo podobny w konstrukcji do Nimbusa. Również z dwoma warstwami pianek FlyteFoam i GELem (w dwóch miejscach) pomiędzy nimi. To co go odróżnia od swojego jeszcze lepiej amortyzowanego brata to minimalnie mniej materiału piankowego w podeszwie (Cumulus jest o 2 mm niższy od Nimbusa) oraz brak mostka Trusstic. Przekłada się to na wagę bo Cumulus jest zauważalnie lżejszy od Nimbusa. Sprawdzi się u biegaczy ważących nawet do 90 kilogramów.

Waga: 285 g męski, 220 g damski
Drop: 10 mm
Cena: 579 PLN

Asics Gel-Cumulus 21

Asics Gel-Pulse 11

Trzeci z neutralnych butów treningowych na asfalt i utwardzone nawierzchnie. Z najmniej zaawansowaną podeszwą na którą składa się pianka AmpliFoam oraz całkiem dużo miękkiego GELu w części piętowej. Z bezszwowo wykończoną wygodną cholewką, a jakby ktoś wygody i dopasowania szukał jeszcze więcej to jest też wersja monosock. Dobra propozycja dla tych którzy ważą do 80 kilogramów i szukają pierwszego poważnego buta biegowego.

Waga: 313 g męski, 254 g damski
Drop: 8 mm
Cena: 399 PLN

Asics Gel-Pulse 11

Asics Gel-Excite 7

Kolejne dwie propozycje to jeszcze prostsze i mniej amortyzowane buty od Gel-Pulse. Od lat niewiele się zmieniające. Excite to ten lepiej wyglądający bo mający bezszwowo wykończoną cholewkę. Dzięki temu wygląda lepiej niż następny w kolejności Contend. Podobnie jak Gel-Pulse również na piance AmpliFoam ale z minimalnym dodatkiem GELu gdzieś pod piętą, co zapewnia co najwyżej dobry poziom amortyzacji i bezpieczeństwa.

Waga: 284 g męski, 232 g damski
Drop: 8 mm
Cena: 329 PLN

Asics Excite 7

Asics Gel-Contend 6

Bardzo podobny model do powyższego Gel-Excite. Podeszwa wykonana z pianki AmpliFoam z malutkim dodatkiem GELu gdzieś pod piętą. Cholewka do bólu klasyczna nie wykończona bezszwowo. Przyzwoita amortyzacja w budżetowym wykonaniu.

Waga: 288 g męski, 235 g damski
Drop: 10 mm
Cena: 269 PLN

Asics Contend 6

Asics Patriot 11

Najprostszy z najprostszych. Z podeszwą wykonaną z podstawowej pianki EVA i bez nawet najmniejszego elementy GELowego w podeszwie. Najbardziej budżetowy but do biegania.

Waga: 252 g męski, 213 g damski
Drop: brak danych
Cena: 199 PLN

Asics Patriot 11

Treningowe ze stabilizacją

Asics Gel-Kayano 27

Kayano to maksimum amortyzacji (choć porównując go z Nimbusem to jednak Nimbus jest nieco bardziej miękki) plus dodatkowa stabilizacja. Oczywiście w wykonaniu typowo asfaltowym. Za amortyzację odpowiada: dosyć duży plastikowy mostek Trusstic w podeszwie (ogranicza ruchy skrętne), DynamicDuomax (blok stabilizujący ograniczający przkoślawianie stopy do wewnątrz) oraz HeeCounter czyli zewnętrzny zapiętek trzymający stopę. Amortyzacja to pod kątem technicznym ta sama konstrukcja co Nimbus czyli dwie warstwy pianek FlyteFoam oraz spory element GELu pod piętą jak i pod śródstopiem. Całość uzupełnia bezszwowa cholewka AdaptiveFit. To największy mocarz wśród asicsów – przeznaczony zarówno dla tych którzy tak dużej amortyzacji jak i stabilności potrzebują jak i dla naprawdę „dużych” biegaczy – tych ważących nawet do 100 kilogramów.

Waga: 310 g męski, 245 g damski
Drop: 10 mm męski, 13 mm damski
Cena: 739 PLN

Asics Gel-Kayano 27

Asics GT-4000

Najbardziej stabilizowany but Asics i nie tylko. Choć w podeszwie mamy znajomą konstrukcję dwóch warstw FlyteFoam plus GEL to jest to but zdecydowanie mniej miękki od Kayano i GT-2000. Pod kątem odczuwalnej miękkości gdzieś stojący około GT-1000. Przeznaczony dla biegaczy do 80-85 kilogramów. Bije za to na głowę wszystkich stabilizacją bo blok stabilizacyjny Duomax został rozbudowany (wydłużony) do niespotykanych rozmiarów. Ciągnie się od pięty aż po śródstopie. Z jednej strony zapewnia to bardzo duże ograniczanie nadmiernej pronacji. Z drugiej strony trzeba tego buta wybierać dość świadomie bo przesadzając ze stabilizacją można sobie zrobić krzywdę. A w przypadku GT-4000 przesadzić bardzo łatwo.

Waga: 300 g męski, 245 g damski
Drop: 10 mm
Cena: 649 PLN

Asics GT-4000

Asics GT-2000 8

Tak samo jak Kayano można nazwać „Nimbusem ze stabilizacją” tak GT-2000 to „Cumulus ze stabilizacją”. To drugi najlepiej amortyzowany but ze stabilizacją w Asics i śmiało można go też nazywać lżejszym bratem Kayano. Jak wszystkie najważniejsze modele Asics oparty jest na amortyzacji wykonanej z dwóch warstw pianek FlyteFoam i GELu. Ze stabilizacją w postaci systemu DynamicDuomax. Przeznaczony dla biegaczy ważących do 90 kilogramów.

Waga: 280 g męski, 220 g damski
Drop: 10 mm
Cena: 579 PLN

Asics GT-2000 8

Asics GT-1000 9

Analogiczna konstrukcja do neutralnego Gel-Pulse. Amortyzacja oparta na piance AmpliFoam i sporym elemencie GELowym pod piętą, co czyni go butem dla biegaczy o wadze do 80 kilogramów. Stabilizacja to dwa elementy których w Gel-Pulse nie było. Pierwszy to mostek Trusstic, drugi to system Duomax. Podobnie jak Gel-Pulse – dobra propozycja dla osób które szukają pierwszego poważnego buta biegowego. Tylko że ze stabilizacją.

Waga: 285 g męski, 250 g damski
Drop: 10 mm
Cena: 499 PLN

Asics GT-1000 9

Biegaj szybciej

W przypadku butów z kategorii szybkiej trudniej o ułożenie ich w tak zgrabną (choć rozbudowaną) tabelę jak w przypadku butów treningowych. Tutaj działa inna zasada – im mniej buta, im mniej amortyzacji i wagi tym but jest szybszy, co należy odczytywać, że będzie lepiej spisywał się przy większych prędkościach. Ostatnie dwa z nich Tartheredge i MetaRacer najlepiej spiszą się przy bardzo szybkim bieganiu, ale same nie pobiegną.

 neutralnestabilizacja
największa amortyzacjaNovablast 
bardzo duża amortyzacjaDynaFlyte 
duża amortyzacjaNoosaDS-Trainer
umiarkowana amortyzacjaMetaRacer 
mała amortyzacjaTartheredge 

Asics Novablast

Novablast to bardzo specyficzny but. Wypakowany ultramiękką pianką FlyteFoam Blast dającą bardzo dużo (pierwsze wrażenie jest bardziej pluszowe niż w Nimbusie) amortyzacji. W przypadku NovaBlasta pianka ta poza lekkością i miękkością ma dawać także sprężystość i dynamikę zarówno na zawodach jak i szybkich treningach. Szkoda jej na „klepanie kilometrów”, choć przyznaję, że dałby sobie radę bo to but bardzo komfortowy. Jednak duża ilość tak miękkiej pianki bez żadnego nawet najmniejszego usztywnienia (brakuje mi czegoś w rodzaju płytki carbonowej) powoduje też, że brakuje mu stabilności. Lepiej wytrenowani biegacze sobie z tym poradzą, ale jako pierwsze „bezpieczne i szybkie buty” ich nie polecę. Nie jest to but dla każdego.

Waga: 260 g męski, 220 g damski
Drop: 10 mm
Cena: 579 PLN

Asics Novablast

Asics DynaFlyte 4

DynaFlyte w oficjalnej klasyfikacji Asics znajduje się w „butach szybkich” jednak jest to przede wszystkim lekki but treningowy. Dobra alternatywa dla tych którym „ciężka” konstrukcja w postaci Gel-Cumulusa nie odpowiada na stopie. Zapewnia bardzo dobrą amortyzację, opartą na jednolitej piance FlyteFoam i elemencie GELowym pod piętą. Sprawdzi się u biegaczy do 85 kilogramów przy czym od wspomnianego Cumulusa jest dużo lżejszy zarówno jeśli patrzymy na cyferki na wadze jak i na odczucie na stopie.

Waga: 240 g męski, 200 g damski
Drop: 8 mm
Cena: 649 PLN

Asics Dynaflyte 4

Asics DS-Trainer 25

Choć ma w nazwie Trainer to od lat jest to synonim buta treningowo-startowego. Podeszwa zbudowana bardzo podobnie jak w DynaFlyte z pianki FlyteFoam oraz elementu GELowego pod piętą. Materiału jest jednak o 3 mm mniej przez co jest ma także odpowiednio mniej amortyzacji niż DynaFlyte. Biegacz o wadze do 80 kilogramów to ideał dla tego modelu. Dodatkowo jest to jeden z niewielu butów treningowo-startowych w którym znajdziemy stabilizację znaną z butów treningowych. W DS-Trainer mamy zarówno system Duomax jak i rozbudowany mostek Trusstic.

Waga: 255 g męski, 210 g damski
Drop: 8 mm
Cena: 599 PLN

Asics DS-Trainer 25

Asics Gel-Noosa Tri 12

Kolorowy ptak wśród butów biegowych. Jedyny w swoim rodzaju model wraca na półki sklepowe. Jeden z nielicznych „butów triatlonowych” na rynk – ten fakt przyjmuję z przymrużeniem oka, bo bieganie w triathlonie nie różni się bardzo od biegania bez wcześniejszego pływania i kręcenia na rowerze. Co najwyżej aparat ruchu jest wtedy bardziej zmęczony. Niemniej jednak w Noosie znajdziemy sporo triathlonowych udogodnień: cholewkę open mesh, która jest jedną z bardziej ażurowych, elastyczne sznurówki pozwalające zakładać go na zasadzie ich rozciągnięcia, dodatkowe gumowane elementy aby nawet zakładać je sprawnie nawet mokrymi dłońmi. Pod kątem amortyzacji jest to but z tych raczej umiarkowanie amortyzowanych. Ale za to szybszych.

Waga: 250 g męski, 205 g damski
Drop: 8 mm
Cena: 579 PLN

Asics Gel-Noosa TRI 12

Asics MetaRacer

Na koniec dwa harpagany. Najpierw ten najbardziej wyczekiwany czyli MetaRacer. To była kwestia czasu kiedy Asics pokaże swoją „carbonową” startówkę. W MetaRacer wszystko bazuje na wyprofilowaniu podeszwy (trochę jak w linii treningowej „Ride”) oraz na sprężystości płytki z włókna węglowego (jest w środku). Płytka ta nie jest opakowana bardzo dużą ilością pianki, co tylko potęguje sztywność i sprężystość MetaRacera. Amortyzacja jak na carbonową startówkę jest umiarkowana, ale nieco większa niż w najbardziej surowym… Tartheredge. A co do samej płytki i jego dynamiki to jest to zbyt świeży model aby powiedzieć coś więcej ale biegać w nim wolniej niż 4’00/km to zbrodnia.

Waga: 190 g męski, 155 g damski
Drop: 9 mm
Cena: 839 PLN

Asics Metaracer

Asics Tartheredge

Klasyczna startówka w starym dobrym stylu, czyli Tartheredge. Pod stopą Flytefoam Propel i bieżnik z poliuretanowych ząbków dla przyczepności „prawie jak w kolcach”. Nad stopą cieniutka i mega przewiewna siatka. W tym bucie ma być jak najmniej wszystkiego aby odpowiednio szybki biegacz mógł się w nim odpowiednio szybko rozpędzić. To już ten poziom „wycieniowania” buta, że można w nim biegać spokojnie tempo 3’45/km i szybciej.

Waga: 185 g męski, 160 g damski
Drop: 10 mm
Cena: 499 PLN

Asics Tartheredge

Biegaj w terenie

Najprostsze i najkrótsze zestawienie bo też paleta trenówek Asics nie jest aż tak szeroka. Podstawą od lat jest FujiTrabuco, które wymieniłem tylko w dwóch głównych odsłonach. Oprócz nich są mniej znane i trudniej dostępne wersje „Sky”, „Lyte” czy GT-X. Podobnie rzecz ma się z Sonomą która także występuje w wersji GT-X.

największa amortyzacja 
bardzo duża amortyzacjaGel-FujiTrabuco
duża amortyzacjaGel-FujiTrabuco Pro
umiarkowana amortyzacjaSonoma
mała amortyzacja 

Asics Gel-FujiTrabuco 7

Największy „koń” pośród terenówek od Asica. Może solidny, ciężki i zabudowany ale pójdzie wszędzie, może poza typowym błockiem. Jak na terenówkę ma dużo amortyzacji (FlyteFoam + GEL) przez co jest przeznaczony dla biegaczy ważących do 90 (no może nawet kapkę więcej) kilogramów. Poza amortyzacją jest w nim też jeszcze więcej. Mamy płytkę Rock Protection Plate dla ochrony przed ostrymi krawędziami. Mamy system Duomax dla lepszej stabilizacji. Mamy nawet tak prozaiczną rzecz jak kieszonkę na schowanie sznurowadeł po ich zasznurowaniu.

Waga: 332 g męski, 270 g damski
Drop: 8 mm
Cena: 564 PLN

Asics Gel-FujiTrabuco 7

Asics Gel-FujiTrabuco Pro

Słowo pro w nazwie tłumaczy, że jest to but do zadań bardziej specjalnych niż uniwersalny „zwykły FujiTrabucco”. W podeszwie pianka FlyteFoam, (schowany wewnątrz) mostek Trusstic i płytka Rock Protection Plate chroniąca przed ostrymi krawędziami. Bieżnik jak na terenówkę dość wyważony. Wystarczająco głęboki by móc mu spróbować zaufać w błocie ale jeszcze nie taki by nie pobiec w nim w twardy trail. Do tego cholewka monosock czyli bez klasycznego języka a wyglądająca jak niski stuptut opinający kostkę. Jednak żeby nie być zbytnim optymistą to taka konstrukcja tylko trochę ochroni przed dostawaniem się błota i piachu do środka buta. W błocie nie zastąpi normalnych stuptutów.

Waga: 270 g męski, 220 g damski
Drop: 6 mm
Cena: 564 PLN

Asics Gel-FujiTrabuco PRO

Asics Gel-Sonoma 5

Prosta i budżetowa terenówka. Taki „terenowy Gel-Pulse” zbudowany na piance AmpliFoam z dodatkiem GELu pod piętą. Cholewka odpowiednio zabudowana i wzmocniona jednak bez fajerwerków. W Sonomie ma być prosto, ale terenowo.

Waga: 333 g męski, 263 g damski
Drop: 8 mm
Cena: 339 PLN

Asics Gel-Sonoma 5
REKLAMA

6 thoughts on “Asics – przegląd butów do biegania na 2020

  • 06.07.2020 o 20:14
    Permalink

    Często spotykam się z opinią, że buty Asics’a są toporne i takie klocowate oraz mają małą dynamikę. Biegam w różnych modelach innych marek i nie zauważyłem aby japoński brand od nich odstawał. Gdy zakładam Cumulusy to mogę spokojnie realizować każdy trening-czy to truchtać po 5.30,czy pomykać po 3.30. Reasumując na koniec:ma rację Eliud Kipchoge mówiąc, że najważniejszy jest silnik, a buty to tylko opony.

    Odpowiedz
    • 15.07.2020 o 11:46
      Permalink

      Absolutnie się z Tobą zgadzam. But może trochę pomóc (ewentualnie przeszkadzać) ale jak silnik nie mam mocy, to nawet najlepszy but nic nie zmieni 🙂

      Odpowiedz
  • 10.07.2020 o 10:20
    Permalink

    O kurczę, te MetaRide faktycznie jak z kosmosu. Aż się dziwnie na nie patrzy… i dziwne uczucie, kiedy na stojąco jest nie do końca komfortowo, a przy bieganiu dobrze. Ciekawe.

    Odpowiedz
  • 14.07.2020 o 12:10
    Permalink

    Miałem wiele butów do biegania, ale żadne jak dla mnie nie umywają się do Ascicsów. Nie kupuję już żadnych innych 🙂

    Odpowiedz
    • 08.08.2020 o 16:41
      Permalink

      a co ze Stratusami i Zirussami? Czy to buty warte uwagi? Nie ma nigdzie żadnych testów ani opinie? Jak tu wygląda amortyzacja?

      Odpowiedz
      • 22.08.2020 o 14:07
        Permalink

        Warte. W zasadzie to obydwa te modele to buty niemal identyczne z Nimbusami (Zirrus) czy Cumulusami (Stratus) sprzed kilku sezonów. Nie miałem ich w ręku czy na nogach ale niemal na 100% Zirrus to but z bardzo dużą amortyzacją (biegacz 90-100 kg). Stratus ma amortyzacji trochę mniej (80-90 kg).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *