New Balance – przegląd butów do biegania 2020
W świecie butów biegowych New Balance mamy dwa „podświaty”. Ten główny, zdecydowanie większy z nich to świat FreshFoam. Najbardziej znany jest z perspektywy butów treningowych o różnym poziomie amortyzacji. Ten drugi to zdecydowanie mniejszy ale szybszy świat Fuelcell.
FreshFoam i Fuelcell – czym się różnią między sobą?
Różnica pomiędzy FreshFoam i Fuelcell wynika z zastosowanej technologii, a w tym przypadku z zastosowanej pianki. Obydwie pianki to modyfikacje pianki EVA. W przypadku FreshFoam zmodyfikowanej tak aby być maksymalnie lekką a jednocześnie miękką. W przypadku Fuelcell pianka została domieszkowana azotem, co ma dodawać jej sprężystości. Każda z tych dwóch grup to paleta butów o różnych właściwościach i różnym przeznaczeniu.
FRESH FOAM X | FUELCELL |
---|---|
1080 v10 880 v10 860 v11 More v2 Tempo Zante Pursuit Hierro v5 More Trail v1 | Fuelcell TC Fuelcell Prism Fuelcell Propel v2 Fuelcell Speedrift |
Obydwie te technologie a zarazem i linie produktów zazębiają się ze sobą. Szczególnie jeśli spojrzymy na FreshFoamy. Mamy tam wszystko: bardzo dobrze amortyzowane buty treningowe, buty terenowe, startówki, stabilizację… W FuelCell jest łatwiej bo mamy tutaj tylko buty treningowo-startowe i startowe.
treningowe | treningowo-startowe | startowe | terenowe | |
---|---|---|---|---|
największa amortyzacja | 1080 v10, More v2 | More Trail v1 | ||
bardzo duża amortyzacja | 880 v10, 860 v11 | Hierro v5 | ||
duża amortyzacja | FuelCell TC | |||
umiarkowana amortyzacja | Fuelcell Propel v2, Fuelcell Prism, Fuelcell Speedrift, Tempo | |||
mała amortyzacja | Zante Pursuit |
Buty treningowe
New Balance 1080 v10
Jeden z dwóch najlepiej amortyzowanych but treningowy New Balance. Z bardzo dużą ilością pianki FreshFoam w podeszwie. Przeznaczony tym samym dla osób które biegają najwięcej, szukają największego komfortu lub też tych o największej masie ciała (nawet do 100 kg). Dodatkowo z cholewką Hypoknit w formie skarpety. Jest na tyle elastyczna, że tam gdzie ma trzymać tam trzyma, tam gdzie ma być luźno tam jest luźno. Pod kątem dopasowywania się do różnej urody „stóp” but wypada bardzo dobrze. But ten bardzo się zmienił w stosunku do wersji v9 ale moim zdaniem na plus.
Waga: 281 g męski, 238 g damski
Drop: 8 mm
Cena: 629 PLN

New Balance More v2
Drugi, mniej znany, poduszkowiec od NB. Również z bardzo dużą ilością pianki pod stopą. Jest jej nawet jeszcze więcej niż w modelu 1080 i także jest to but z najwyższej półki amortyzacyjnej. Oferuje też niższy 4 mm drop, ale przy tak dużej ilości amortyzacji nie będzie on problemem nawet dla tych którzy do niższego dropu nie są przyzwyczajeni. Cholewka bardziej klasyczna, wykonana z siateczki. Nie tak elastyczna jak w modelu 1080 ale bardziej przestronna.
Waga: 271 g męski, 223 g damski
Drop: 4 mm
Cena: 549 PLN

New Balance 880 v10
W prostocie tkwi siła. Model 880 w porównaniu do dwóch najlepiej amortyzowanych butów NB wygląda bardzo „zwykło”, ale oferuje dużo amortyzacji (dla biegaczy do 85kg) a dzięki nieco bardziej klasycznej cholewce leży bardzo dobrze. Nie ma w nim udziwnień które mogą nie przypaść do gustu. Dzięki solidnemu usztywnieniu części tylej oferuje też dużo stabilności. Bardzo uniwersalny model. Od miejskiego asfaltu przez szutry i leśne dukty.
Waga: 303 g męski, 256 g damski
Drop: 10 mm
Cena: 499 PLN

New Balance 860 v11
Jedyny but w ofercie New Balance but treningowy ze stabilizacją nadpronacji. Sprawdzi się u osób potrzebujących większej stabilizacji i stabilności niż oferują modele 1080 oraz 880. Pod kątem amortyzacji na tym samym poziomie co 880. Także dla biegaczy ważących maksymalnie do 85 kilogramów. Także bardzo uniwersalny.
Waga: 324 g męski, 272 g damski
Drop: 10 mm
Cena: 599 PLN

Buty treningowo-startowe i startowe
New Balance FuelCell TC
TC w jego nazwie okznacza Training and Competition. Jedyny spośród butów New Balance wykorzystujący płytkę z włókna węglowego, dającą dodatkową dynamikę. Dodatkowo o dużej amortyzacji jak na buty „carbonowe” i porównując go z innymi butami tego typu jest to najbardziej treningowy but wykorzystujący tą technologię. Lżejsi biegacze wykorzystają go przede wszystkim jako komfortową, szybką treningówkę. Daje z jednej strony dużo miękkości i komfortu, a z drugiej jeśli potrzeba pozwala się bardzo przyjemnie rozpędzić.
Waga: 281 g męski, 222 g damski
Drop: 10 mm
Cena: 829 PLN

New Balance Fuelcell Prism
Druga treningowo-startowa propozycja od New Balance. Lekka, nieco sztywniejsza aby przez tą sztywność oddać trochę więcej dynamiki. Podeszwa z pianki Fuelcell jest podobna do tej z Fuelcella TC ale nie została w nim zatopiona płytka z włókna węglowego. Za to ma bardzo delikatną stablizację dla nadpronatorów. Dzięki braku carbonu jest od TC o wiele tańszy, a wcale nie aż o tyle gorszy. Sprawdzi się na szybszych treningach, zawodach na długich dystansach i w porównaniu do TC niewiele mu ustępuje. Moim zdaniem trochę niedoceniany model.
Waga: 244 g męski, 208 g damski
Drop: 6 mm
Cena: 429 PLN

New Balance Fuelcell Propel v2
Pierwsza edycja linii Fuellcell, składała się z dwóch modeli – szybkiego Fuelcell Rebel i komfortowego Fuelcell Propel. I to właśnie jego druga edycja. But o bardzo podobnej specyfice do poprzednika czyli do Fuelcella Prisma. Niemniej jednak bez stabilizacji. Kolejna propozycja dla osób które szukają umiarkowanie miękkiego ale lekkiego i dynamicznego buta treningowo-startowego.
Waga: 270 g męski, 226 g damski
Drop: 6 mm
Cena: 429 PLN

New Balance Fuelcell Speedrift
Speeddrift to teoretycznie najszybszy but z linii Fuelcell. W jego podeszwie mamy zatopioną płytkę… nie, nie z włókna węglowego a z materiału Pebax. Pełni podobną rolę co carbon, a więc przez usztywnienie buta dodaje mu dynamiki. Połączenie mniejszej amortyzacji wraz z płytką Pebax sprawia, że jest to jeden z bardziej stabilnych Fuelcellów. Podobnie jak i Fuelcell Prism, jest o wiele tańszy od TC a oferuje niewiele mniejszą dynamikę.
Waga: 260 g męski, 218 g damski
Drop: 6 mm
Cena: 449 PLN

New Balance Tempo
Nazwałem go reinkarnacją pierwszego Zante i zdania nie zmieniam. Lekki treningowo-startowy but do biegania po asfalcie o dosyć dużej elastyczności i zapewniający stopie dużo swobody. Zdecydowanie mniej miękki od wyżej wymienionych modeli ale jeśli ktoś nie potrzebuje amortyzacji w którą wpada jak w masło to będzie dobry. Lżejsi biegacze wykorzystają go na wiele sposobów.
Waga: 258 g męski, 215 g damski
Drop: 6 mm
Cena: 429 PLN

New Balance Zante Pursuit
Szybka wersja Zante. But który stawia na lekkość, szybkość i dużo naturalności. Cholewka jest miękka, elastyczna. Czasami może być uznawana za taką, która za mało trzyma stopę, ale takie właśnie ma być Zante Pursuit. Lekkie, szybkie i stosunkowo mało amortyzowane. Jeśli chcesz używać go jako buta wyłącznie startowego to jak najbardziej tak.
Waga: 209 g męski, 176 g damski
Drop: 6 mm
Cena: 449 PLN

Buty terenowe
New Balance More Trail
Bardzo ciekawa próba połączenie mega dobrze amortyzowanej podeszwy buta asfaltowego z terenowym przeznaczeniem. Amortyzacji bardzo dużo, porównywalnie z Hokami (alternatywa dla Hoki Challengera ATR). Stabilizacji również dużo. Do tego obniżony do 4 mm drop, którym przy tak dużej amortyzacji nie ma się co przejmować. Oraz nieco grubszy (od asfaltowego More) bieżnik. But w lekki trail, do długiego i bardzo długiego biegania w lasach i kamienistym trailu.
Waga: 307 g męski, 252 g damski
Drop: 4 mm
Cena: 549 PLN

New Balance Hierro v5
Raptem minimalnie mniej amortyzowany but od More Trail, aczkolwiek podeszwa w nim jest nawet nieco wyższa od More Traila. Również but do długich terenowych przelotów. O bardzo dobrej przyczepności za co odpowiada bieżnik Vibram. Nie jest jednak bardzo głęboki więc w błoto bym go nie zabrał. Cholewka jest z tych nieco grubszych i solidnie wzmocnionych czy to z przodu na czubku czy wokół kostki. To generalnie „kawał buta” co pokazuje też jego dosyć wysoka waga.
Waga: 358 g męski, 299 g damski
Drop: 8 mm
Cena: 549 PLN

Co z 890, 1400 czy 1500?
W ofercie NB mamy też takie modele jak 890, 1400 czy 1500. Możecie o nich poczytać chociażby w ubiegłorocznym zestawieniu. Można je cały czas znaleźć w sklepach, są jeszcze (w niepełnej rozmiarówce) dostępne na stronach New Balance i Sklepu Biegacza. Niemniej jednak żaden z tych modeli nie pojawił się w roku 2020 co może zwiastować ich koniec w obecnym kształcie. Tym bardziej, że jak widzieliście, w butach treningowo-startowych i startowych NB stawia na modele Fuelcell.
Moim zdaniem także 1080 zmienił się na plus. Mam ich kilka i te co teraz są najlepsze od kilku lat. W NB bardzo się nudzą i co roku wymyślają go od nowa. W przyszłym roku znów wszystko zmienią, więc jak komuś pasuje to niech kupi jeszcze jedną parę.
Potwierdzam 🙂 Przez ostatnie kilka lat ten but się bardzo zmienia. Dużo było już rewolucji w 1080 😉