Nike Aplhafly Next% – najbardziej zaawansowany but startowy świata

Aplhafly Next% – następna ewolucja „najszybszego buta świata” i krok dalej w stosunku do Vaporfly Next%. W nazwie dużo iksów i procentów, ale but robi genialną robotę. Jeśli Vaporfly był piekielnie szybki to nie wiem co napisać o Alphafly…

REKLAMA

Z resztą ja jestem o milion klas za wolnym leszczem aby z tego buta wyciągnąć co najlepsze. Co nie znaczy, że nie czuję tego specyficznego odbicia pod przednią częścią stopy. Serio, niemalże z butów wyrywa. A im szybszym biegaczem jesteś tym wyrwie cię bardziej.

Podstawowe informacje

Parametry

▪ amortyzacja – duża
5/7
 
 
▪ stabilizacja – umiarkowana
4/7
 
 
▪ waga rozmiaru 12US – 257 g
257 g
 
 
▪ spadek pięta-palce – 4 mm
4 mm
 
 
▪ cena katalogowa – 1299 zł
1299 zł
 
 
 

Przeznaczenie

Śmiem twierdzić że to obecnie najbardziej zaawansowany but startowy na rynku. Można powiedzieć, że potencjalnie najszybszy, bo żadna startówka nie daje takiej dodatkowej mocy odbicia przy tak niskiej masie buta jak Alphafly. Im szybciej biegniesz tym odda jej więcej. Idealnymi biegaczami dla nich jest światowa czołówka biegaczy ulicznych. Załóż, wygraj i schowaj do gabloty – to główna zasada ich użytkowania.

Nike Alphafly Next

Kupno ich aby truchtać co wieczór wokół parku to jak zakładanie brokatowych spojlerów do Fiata Multipla. Niby można, ale…

Co w nim takiego fenomenalnego?

Wszystko rozbija się o konstrukcję podeszwy. Dla przypomnienia jego poprzednik Vaporfly Next% miał podeszwę wykonaną z ultralekkiej pianki ZoomX oraz z zatopionej w niej płytki z włókna węglowego. Tylko tyle i aż tyle. Kształt płytki carbonowej i lekkość oraz sprężystość ZoomX’a robiły jednak swoje – but oferował i oferuje rewelacyjną dynamikę. Co też istotne – choć pojawił się Alphafly to cały czas to Vaporfly jest najlżejszym carbonowym butem.

Nike Alphafly Next - detal

Jeśli miałbym go z czymkolwiek porównywać czy wymieniać jego alternatywy to poza przywoływanym tu wielokrotnie Vaporfly’em byłby to jeszcze adidas Adios Pro.

modelwaga 9USdropcena
adidas Adizero Adios PRO225 g8,5 mm849 zł
Nike Alphafly Next%210 g4 mm1299 zł
Nike Vaporfly Next%174 g8 mm1149 zł

Z czego się składa?

Konstrukcja Alphafly jest nieco bardziej skomplikowana, ale tylko nieco. Również składa się z kilku warstw. Patrząc od warstwy najbliżej stopy jest to:

  • ZoomX,
  • pełnowymiarowa płytka z włókna węglowego,
  • ZoomX oraz dwie poduszki gazowe Zoom,
  • guma bieżnika zewnętrznego.

Kluczowe są tutaj dwie poduszki gazowe umieszczone pod przednią częścią stopy a także fakt bezpośredniego ich połączenia z z płytką z włókna węglowego. To one odpowiadają za tą niesamowitą sprężynę pod przednią częścią stopy.

Nike Alphafly Next - bokiem

Ideę zasada działania płytki z włókna węglowego już wszyscy co choć trochę śledzą rynek butów biegowych znają. Chodzi o jej sprężystość. Włókno węglowe z jednej strony jest sztywne co pozwala zachować profil buta ułatwiający rozwijanie w nim wyższych prędkości. Z drugiej strony zapewnia wystarczającą elastyczność aby uginać się wraz z naciskiem stopy. Na tyle szybko wraca do swojej pierwotnej formy, że zapewnia też bardzo dobrą sprężystość. Najłatwiej płytkę carbonową porównywać do pióra w resorze. Lekko ugina (ale nie wygina) się pod ciężarem a potem wraca do pierwotnej formy.

Nike Alphafly Next - podeszwa

Do tego sprężystego resora przymocowano dwie poduszki gazowe. Najczęściej poduszki gazowe są synonimem amortyzacji. Tutaj jednak ich konstrukcja i zadanie jest zupełnie inne – zapewniają zarówno miękkość jak i odbicie w przód. Można powiedzieć, że potęgują działanie carbonowego resora. To trzeba poczuć i nie do końca da się to opisać słowami. Ja miałem wrażenie, jakbym faktycznie miał buta ze sprężyną pod przednią częścią stopy. Kosmiczne uczucie!

Nike Alphafly Next - carbon plate

To wszytko opakowane jest pianką ZoomX – tą samą co w Vaporfly’u i niemal w identycznej ilości. Według materiałów producenta są to 39 mm pianki pod piętą i 35 mm pianki pod przednią częścią stopy. ZoomX zapewnia komfort, amortyzację nawet na najdłuższych startach a Alphafly podobnie jak Vaporfly skonstruowany jest pod kątem długodystansowych startów ulicznych.

Nike Alphafly Next - ZoomX

Jeśli miałbym jakoś odnieść Alphafly do Vaporfly to poziom miękkości pod częścią tylną buta jest bardzo podobny, wręcz identyczny. Całą robotę i różnicę w Alphafly robi to co jest pod przednią częścią stopy.

Przepraszam, czy można?!

Wiem, że mogą pojawić się pytania czy czasem nie jest to but zabroniony. W sensie, że możesz go kupić, w nim startować ale Twoje wyniki nie będą uznane, bo startowałeś w nieregulaminowych butach. Otóż, nie. Płytka z włókna węglowego jest jedna a wysokość podeszwy w najwyższym miejscu czyli pod piętą nie przekracza 40 mm. Wynosi 39 mm czyli raptem o milimetr mniej niż najwyższa dopuszczalna wartość w biegach ulicznych.

Nike Alphafly Next - Zoom

Z resztą potwierdza to sama World Athletics, która publikuje listy butów zatwierdzonych do startów w poszczególnych zawodach. W dokumencie z 12 sierpnia 2020 roku jasno jest napisane, że Nike Air Zoom Alphafly Next% jest zatwierdzony na startach ulicznych. Jednocześnie nie jest zatwierdzony do jakichkolwiek startów na bieżni. Więc jakbyś chciał zrobić w nich choćby rekord kraju na 100, 200, 800, 1500 czy 5000 metrów to nie da rady. Taki rekord nie będzie zatwierdzony.

Atomowa cholewka

Wszyscy skupiają się na podeszwie ale fantastyczna jest też cholewka tego buta – Atomknit. Z bliska przypomina właściwie drucianą siatkę czy też firankę. Widać każde poprzeczne i podłużne włókno i widać jak są ze sobą misternie połączone. Tworzą ultracienką cholewkę i jak do tej pory nie widziałem cieńszego materiału cholewki w butach biegowych. Tkany Nike Flyknit to przy Atomknicie gruby futrzasty sweter.

Nike Alphafly Next - cholewka

Właściwie jedynymi elementami obcymi są dwie poduszeczki w części tylnej tworzące coś na kształt wypełnienia zapiętka. Dają miękkość i sprawiają, że pięta nie wypada z buta.

Nike Alphafly Next - zapiętek

A jak leży?! Ilu biegaczy tyle opinii, ale samego materiału cholewki po założeniu właściwie nie czuć. Czuć to co jest pod spodem i bardziej zwraca na siebie kształt podeszwy oraz jej wyprofilowanie co u niektórych może objawiać się pewnym dyskomfortem pod łukiem stopy. Ale to drobiazg. Generalnie dopasowanie jak na cholewkę typu „skarpeta” jest dość solidnie. But bardzo dobrze trzyma się stopy, nie pozwala jej na wiele wewnątrz ale dzięki temu pozwala aby stopa współpracowała z całą misterną konstrukcją pod spodem.

A z resztą… Kto go kupuje czy chciałby kupić ze względu na cholewkę?! Cała magia jest właśnie pod spodem!

Nike Alphafly Next - Atomknit

Waga prawie ultralekka

Na koniec kilka cyferek dotyczących wagi buta. Według materiałów producenta męski but w rozmiarze 8,5US waży 210 gramów. Dla porównania jego poprzednik Vaporfly Next% ważył 174 gramy – to cały czas najlżejszy but carbonowy. Potwierdzają to egzemplarze w moim rozmiarze 12US. Tutaj Alphalfy Next% plasuje się w połowie stawki. Vaporfly Next% jest cały czas najlżejszy.

modelwaga 12US
New Balance FuelCell TC295 g
Nike ZoomFly 3294 g
Hoka One One Carbon X282 g
adidas Adizero Adios PRO278 g
adidas Adizero PRO270 g
Nike Alphafly Next%257 g
Hoka One One Carbon Rocket244 g
Asics MetaRacer240 g
Nike Vaporfly 4%225 g
Nike Vaporfly Next%210 g

Dlaczego Alphafly jest tak ciężki? To proste jak się spojrzy jeszcze raz na konstrukcję buta. Poduszki gazowe to niemal jak dwa odważniki w jego podeszwie. Ale bez nich Alphafly nie byłby Alphaflyem.

Plusy

  • genialna sprężystość,
  • konstrukcja wspomagająca odbicie stopy,
  • duża amortyzacja i miękkość jak na but startowy,
  • lekkość jak na buta o tak wysokiej podeszwie.

Minusy

  • wytrzymałość buta rzędu 200-300 kilometrów,
  • bardzo wysoka cena.
REKLAMA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *