Saucony Triumph 20 – ,,poduszkowiec” z odrobiną dynamiki

26 listopada 2022 5 min czytania
Saucony Triumph 20

Triumph 20 zaskakuje. To but, który jest ,,poduszkowcem” dla najcięższych biegaczy biegających najdłuższe dystanse. Jednocześnie jest to but, który jest trochę jak ,,niepoduszkowiec”. Amortyzacja jest wysoka, ale zapadająca się pod stopą. Choć oficjalnie nie ma systemu Speedroll to jest w nim wyczuwalny przyjemny profil. Waga też jest nieco niższa niż większości maksymalnie amortyzowanych butów.

REKLAMA

Podstawowe informacje

  • marka: Saucony
  • rok premiery: 2022
  • nawierzchnia: asfalt
  • typ buta: treningowy
  • typ stopy: neutralna
  • najlepszy do: długie biegi
  • cena regularna: 779 zł

Dane techniczne

amortyzacja: maksymalna
6/6
wysokość podeszwy: wysoka
37/27 mm
drop: klasyczny
10 mm
waga: średnia
333 g

Przeznaczenie

Saucony Triumph 20 to maksymalnie amortyzowany but do biegania po twardych nawierzchniach typu: drogi, chodniki, utwardzone ścieżki ziemne. To but przeznaczony dla najcięższych biegaczy, ważących nawet do 100 kilogramów oraz tych biegających długie dystanse. Pod kątem typu stopy dla jakiej jest przeznaczony jest to but neutralny.

Saucony Triumph 20

Saucony – co jest co?

Saucony Triumph jest najlepiej amortyzowanym butem neutralnym w ofercie marki Saucony. Dla osób szukających poza szczytem amortyzacji także zwiększenie stabilizacji (dla osób z nadpronacją) jego bliźniakiem jest model Hurricane. Triumph jest również bardziej amortyzowaną, bardziej miękką wersją popularnego i uniwersalnego modelu Ride.

 TRENINGOWE
NEUTRALNE
TRENINGOWE
ZE STABILIZACJĄ
największa
amortyzacja
TriumphHurricane
bardzo duża
amortyzacja
RideGuide
duża
amortyzacja
Jazz

Alternatywy

Podobnie jak Triumph jest najlepiej amortyzowanym butem treningowym Saucony, tak samo w innych markach możemy znaleźć buty o podobnie wysokim, maksymalnym poziomie amortyzacji. Są to następujące modele:

MODELWAGA 9 USDROPCENA
adidas Ultraboost 22333 g10 mm799 zł
Asics Gel-Nimbus 24290 g10 mm819 zł
Brooks Glycerin 20286 g10 mm699 zł
Hoka Bondi 8306 g4 mm679 zł
Mizuno Wave Sky 5310 g8 mm669 zł
New Balance 1080 v12293 g8 mm749 zł
Nike Invincible Run 2253 g10 mm829 zł
Saucony Triumph 20275 g10 mm779 zł

Dynamika pod płaszczem amortyzacji

But osadzony jest na podeszwie z pianki PWRRUN+, o której producent pisze, że to jego najlżejsza technologia amortyzacji. Lżejsza o 28% niż poprzednia pianka, czyli jak można się domyślać od PRWRUN. Dodatkowo pochłania o 5% więcej wstrząsów, jest dwukrotnie bardziej elastyczna i trzy razy bardziej trwała. Pianki jest też odpowiednio dużo. To 37 milimetrów pod częścią piętową i 27 milimetrów pod przodostopiem. Tak pisze producent.

Saucony Triumph 20 - amortyzacja

W praktyce nie da się nie zauważyć, że pianki jest dużo. Te 37 milimetrów jest blisko górnej granicy jeśli chodzi o wysokość podeszwy w butach biegowych. Wysokość wraz z miękkością pianki sprawia, że jest to but zapewniający maksimum komfortu na długich dystansach. Jednocześnie, choć może się wydawać, że pod stopą mamy miękki materac, to but wykazuje też pewną, przyjemną sztywność. Nie jest tak, że jest to ciepłe masło, w które wpada stopa i z którego ciężko się wygrzebać. Amortyzacja jest bardzo duża a jednocześnie zapewnia dynamikę.

W przypadku Triumphów producent nie pisze aby zastosowany był tu system Speedroll, ale faktem jest, że podczas biegu wyczuwalny jest lekki profil podeszwy, pomagający w przetoczeniu buta od pięty do palce. Te wyprofilowanie to coś co sprawia, że Triumph 20 nie jest wyłącznie typowym ,,poduszkowcem” a zapewnia także całkiem przyjemną dynamikę. Oczywiście dynamikę rozpatrywaną w kategoriach tak mocno amortyzowanych butów.

Saucony Triumph 20 - PWRRUN+

Drobiazgiem, ale na swój sposób istotny, to drop, czyli różnica wysokości pomiędzy piętą a palcami. Przez lata Saucony przyzwyczaiło nas, że niezależnie jakiego buta mamy na nogach, czy ,,poduszkowca” czy lekką ,,startówkę” to drop wynosił maksymalnie 8 milimetrów. W najnowszych Triumphach 20 jest to 10 milimetrów. Przy tym poziomie amortyzacji jest to zmiana nieodczuwalna. Jednocześnie zarówno 8 jak i 10 milimetrów mieści się w pojęciu klasycznej wysokości dropu w butach biegowych.

Do zastosowań asfaltowych

Bieżnik w Saucony Triumph 20 jest płaski i mało agresywny. Wykonany jest z gumy węglowej XT-900 i przeznaczony przede wszystkim na płaskie i utwardzone drogi. Czy pokusiłbym się pobiec w nim do lasu? Oczywiście, ale jak w każdej innej asfaltowej treningówce, trzymałbym się głównych, ubitych szutrowych dróg.

Saucony Triumph 20 - bieżnik
REKLAMA

Waga nie taka straszna

Według materiałów producenta but męski waży 275 gramów a damski 244 gramy, co jest przyzwoitą wartością. W moim rozmiarze 12 US Triumph waży 333 gramy co też nie jest przesadnie dużą wartością jak na ,,poduszkowce”, których średnia waga na blogu wynosi aktualnie 355 gramów. Triumph jest więc relatywnie lekki jak na buty przeznaczone do długich biegów.

Warto też zwrócić uwagę, że but z roku na rok staje się coraz lżejszy. Poprzednik, czyli Triumph 19, ważył według materiałów producenta 290 gramów, czyli o 15 więcej.

Saucony Triumph 20 - detal

Cholewka dobrze dopasowana

Cholewka wykonana jest z klasycznej cienkiej technicznej siatki wykończonej bez użycia szwów, co jest standardem w tej klasie butów. Jest raczej cieńsza niż grubsza i nie powinno być w nich zbut ciepło nawet w letnie dni. Dodatkowo w rejonie śródstopia mamy taśmę łączącą podstawę cholewki ze sznurowaniem. Jej zadaniem jest dodatkowe wzmocnienie cholewki w tym miejscu i zapewnianie jej odpowiedniego dopasowania do stopy.

Saucony Triumph 20 - toebox

A dopasowanie jest bardzo dobre. Porównując z większością maksymalnie amortyzowanych butów, które z założenia są przeznaczone dla najcięższych biegaczy posiadających największe i najszersze stopy, Triumph jest wręcz wąski. Miejsca z przodu na palce jest optymalnie, ale nie za dużo. W śródstopiu i w pięcie dopasowanie jest wąskie i bardzo dobrze. Można wręcz powiedzieć, że trochę jak rękawiczka. Posiadacze szerokich stóp mogą się w nim nie odnaleźć. Osoby chcące wykorzystać tego ,,poduszkowca” także podczas szybszych treningów, dokładniejszym dopasowaniem buta powinny być usatysfakcjonowane.

Saucony Triumph 20 - detal cholewki

Tył buta i zapiętek jest klasycznie usztywniony za pomocą sztywnego klipsu schowanego pod warstwą pianki. Trzyma piętę stabilnie w miejscu, ale nie jest jedynym elementem buta wpływającym na dobrą stabilność w tylnej części buta. Piętę stabilizuje też fakt, że krawędzie podeszwy pod piętą są podniesione w stosunku do tego co mamy pod stopą o około 1 centymetr. Tym samym piankowa krawędź podeszwy jest nieco przedłużeniem sztywnego zapiętka co dodatkowo zapewnia stabilność.

Podsumowując

Tak jak pisałem na początku jest to ,,poduszkowiec”, który zaskakuje. Teoretycznie skierowany jest do tych najcięższych i biegających najdłuższe dystanse. Tacy biegacze z niego na pewno skorzystają. Jednocześnie jest w nim sporo rzeczy, które sprawiają, że nawet lekki biegacz, ważący 80 kilogramów nie poczuje się w nim bardzo ,,zamulony”. Nawet w takim przypadku but przyjemnie pracuje pod stopą, zapewnia przyzwoitą dynamikę i dopasowanie.

REKLAMA
Paweł Matysiak
Autor wpisu Paweł Matysiak

Bieganiem oraz doborem odpowiednich butów do biegania zajmuję się od kilkunastu lat. Prywatnie jestem biegaczem-amatorem a w swojej biegowej przygodzie startowałem zarówno na 1000 metrów na bieżni jak i w górskich biegach ultra. Zawodowo udzielam porad dotyczących wyboru odpowiednich butów do biegania. Sam mam ich w domu więcej niż jestem w stanie policzyć.

Subscribe
Powiadom o
guest
4 Komentarze
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Adam
Adam
11 miesięcy temu

Czy przy wadze ok 65 kg będzie już zamulał?

Tomek
Tomek
10 miesięcy temu

Hej Paweł,
A jak widzisz tego buta w zastosowaniu mieszanym, pomiedzy asfaltem, a bieżnią. Zastanawiam się między tym modelem a asics cumulus 25, choć ten wydaje mi się być butem szybszym.

Dzieki
Tomek