Są takie linie butów, w których nawet pomimo lat, ich clou pozostaje nieziemne. Jednym z takich butów jest GT-2000. To jeden z bardziej uniwersalnych i wszechstronnych butów do codziennego biegania po twardych nawierzchniach. Co zostało? Co się zmieniło? I dla kogo właściwie są to buty?
Podstawowe informacje
Dane techniczne
Przeznaczenie
Asics GT-2000 to bardzo dobrze amortyzowany but do biegania po twardych nawierzchniach dla osób, które potrzebują większej stabilności i stabilizacji. To model, który najlepiej spiszę się na wolniejszych jednostkach treningowych niż tych szybszych. Dodatkowa stabilizacja sprawia, że jest to but w pierwszej kolejności dla osób ze stopami nadmiernie pronującymi.

Asics – co jest co?
Model GT-2000 to przedstawiciel rdzenia butów biegowych Asics, czyli tzw. sensacyjnej szóstki. Składają się na nią trzy modele butów neutralnych (Gel-Nimbus, Gel-Cumulus, Gel-Pulse) oraz trzy modele butów ze stabilizacją (Gel-Kayano, GT-2000, GT-1000). W każdej z tych grup mamy model o amortyzacji największej, to taki ,,poduszkowiec”, model o amortyzacji bardzo dobrej, oraz model o amortyzacji dobrej.
TRENINGOWE | TRENINGOWE ZE STABILIZACJĄ | |
---|---|---|
największa amortyzacja | Asics Gel-Nimbus | Asics Gel-Kayano |
bardzo duża amortyzacja | Asics Gel-Cumulus | Asics GT-2000 |
duża amortyzacja | Asics Gel-Pulse | Asics GT-1000 |
GT-2000 to but stojący po stronie butów ze stabilizacją o bardzo dobrej amortyzacji. Jest to tym samym jeden z bardziej uniwersalnych butów ze stabilizacją na rynku.
Alternatywy
Alternatyw nie ma bardzo dużo, gdyż od kilku lat następuje trend odwrotu od klasycznego zero-jedynkowego podziału na buty neutralne i stabilizujące, czy inaczej mówiąc na neutralne i „pronujące”.
MODEL | WAGA 9 US | DROP | CENA |
---|---|---|---|
Asics Gel-2000 10 | 286 g | 8 mm | 629 zł |
Brooks Adrenaline GTS 22 | 289 g | 12 mm | 649 zł |
Hoka Arahi 6 | 269 g | 5 mm | 629 zł |
Mizuno Wave Inspire 18 | 300 g | 12 mm | 599 zł |
New Balance 860 v12 | 327 g | 10 mm | 649 zł |
Saucony Guide 15 | 271 g | 8 mm | 599 zł |
Co w bucie?
W bucie znajdziemy same znajome rozwiązania znane z innych modeli Asicsa. Prawdę mówiąc to główny trzon butów treningowych, wspomniana wcześniej ,,sensacyjna szóstka” jest do siebie dosyć podobny jeśli chodzi o budowę i odczucie na nodze. W większości przypadków przesiadka z neutralnego Cumulusa na stabilizującego GT-2000 lub np. z maksymalnie amortyzowanego Kayano na bardziej uniwersalne GT-2000 nie będzie żadnym problemem.

No dobra, to co i jakie rozwiązania w nim znajdziemy?
Nieprzesadnie amortyzowana podeszwa
Zaczynając od podeszwy w której zamknięta jest amortyzacja to znajdziemy to trzy materiały amortyzujące. Ułożone w klasyczny warstwowy sposób. Najbliżej stopy jest to pianka FlyteFoam Propel a nizej pianka FlyteFoam. To zmiana w stosunku do poprzednika gdzie pod kątem piankowym mieliśmy tylko FlyteFoam.

Pomiędzy tymi dwoma warstwami pianki jest GEL, a dokładniej dwa GELe. Większa jego aplikacja znajduje się pod tylną częścią stopy. Jest widoczna z zewnątrz, jest elementem wręcz identyfikującym buty biegowe Asics i jest odpowiedzialna za amortyzację pod najbardziej newralgicznym miejscem – zewnętrzną stroną pięty. Druga aplikacja GELu jest dużo mniejsza i znajduje się pod przednią częścią stopy. Ten sposób amortyzacji nie zmienił się w stosunku do poprzednika.
W GT-2000 mamy jeszcze dodatek pianki FlyteFoam w jednym miejscu, a dokładniej we wkładce.

Całościowo jest miękko i komfortowo, ale bez jakiegoś specjalnego zapadania się w podeszwę. Zresztą klasyczne buty Asicsa nie grzeszą wysokością podeszwy, w którą można ,,wpadać”. W zasadzie to patrząc na ogół butów biegowych GT-2000 to dosyć niski but – 22 milimetry pod piętą i 14 milimetrów pod częścią przednią. W porównaniu z poprzednikiem model ten urósł o 2 milimetry w części przedniej. Jednocześnie drop, czyli spadek między piętą a palcami, zmniejszył się z 10 do 8 milimetrów.
Miejski bieżnik
Bieżnik w GT-2000 to klasyczny bieżnik do biegania po mieście i utwardzonych drogach. Składa się z dużej ilości wytrzymałej gumy AHAR+ zarówno w części przedniej jak i tylnej. W części przedniej jest dodatkowo ponacinana celem większej elastyczności podeszwy.
Zmianą w stosunku do poprzednika jest brak przewężenia między częścią przednią a tylną buta. W najnowszym modelu podeszwa wykonana jest płasko, a podczas biegu ma w całości kontakt z podłożem.

,,Lajtowa” stabilizacja
Pełny kontakt z podłożem i brak przewężenia w połowie podeszwy to też skutek zmiany formy stabilizacji i braku takich systemów jak Dynamic Duomax i Trusstic. W najnowszym GT-2000 stabilizacja przyjmuję formę systemu LiteTruss, który łączy te dwa systemy w całość. Nadal w części przyśrodkowej mamy sztywniejszą piankę ale stabilizacja działa w sposób bardziej subtelny.

Czy wpływa to na jakość stabilizacji? Moim zdaniem tak i nowe GT-2000 oferuje ją na trochę mniejszym poziomie niż poprzednik. Jednocześnie też może być to but jeszcze bardziej uniwersalny pod kątem sposobu układania się stopy. Koślawisz kostki? Taka stabilizacja w pewnym stopniu Ci pomoże! Układasz stopy neutralnie? Też nie powinno być problemu! Tylko jeśli supinujesz (biegasz na zewnętrznych krawędziach stóp) to odpuściłbym sobie ten model.
Komfortowa cholewka
Cholewka to klasyczna techniczna siatka. W newralgicznych miejscach odpowiednio wzmocniona ale bez nadmiaru. To but przede wszystkim na cieplejszą połowę roku, mający zapewniać odpowiednią wentylacją i oddychalność. Szerokości nie za wiele, choć także bez tragedii. Pod tym kątem GT-2000 wypada dość standardowo.

Dużo gąbek, miękkości, wygody i opakowania stopy Asicsową ,,kołderką”. Język gruby i solidnie gąbkowy. Zapiętek, choć wewnątrz wzmocniony wysokim sztywnym klinem, to również wypakowany czy nawet przepakowany gąbkami. Z jednej strony cały czas odpowiednio trzyma piętę w miejscu. Z drugiej strony komfortu cholewki nie można mu zarzucić.

Waga w sam raz
Wagę nowych GT-2000 zostawiłem sobie na koniec. Według materiałów producenta but męski waży 280 gramów, a but damski 238 gramów. To dosyć przeciętne i standardowe wartości. W moim rozmiarze 12 US but ten waży 345 gramów. Stawia go to blisko średniej. Natomiast patrząc natomiast ma komfort, amortyzację, stabilizację i przez pryzmat ogólnego przeznaczenia buta powiedziałbym, że jest dosyć lekki.
Podsumowanie
Generalnie dziesiąta wersja to stare GT w nowej formie. Ze zmienioną formą stabilizacji w mniej inwazyjnej i bardziej ,,lekkiej” formie, przez co jest to but dla szerszego grona nabywców. Jednocześnie wiele rzeczy zostało po staremu jak amortyzacja i ogólna specyfika. To jeden z bardziej uniwersalnych butów ze stabilizacją do codziennego biegania na rynku.