W drugiej edycji DynaFlyte, zmieniło się kilka istotnych rzeczy. Przede wszystkim na górze bo DynaFlyte ma zupełnie inną cholewkę od swojego poprzednika. Lżejszą i bardziej elastyczną. Podwozie czyli FlyteFoam w podeszwie pozostał bez zmian.
Podstawowe informacje
Dane techniczne
Przeznaczenie
Asics DynaFlyte to but treningowy z bardzo dobrą amortyzacją. Przeznaczony jest na twarde nawierzchnie typu asfalt czy kostka brukowa. Jest to też but dla osób szukających jednocześnie lekkiego i bardzo dobrze amortyzowanego buta. Jest w ten sposób bardzo wszechstronnym butem, który sprawdzi się zarówno na długich wybieganiach jak i na szybszych treningach.

Plusy
- bardzo dobra amortyzacja,
- niska waga jak na but o tak dużej amortyzacji,
- bezszwowo wykończona wygodna i miękka cholewka,
- uniwersalny (zarówno na długie wybiegania jak i szybsze odcinki).
Minusy
- wysoka cena,
- niewielka elastyczność,
- śliski bieżnik.
Buty do biegania Asics – który model dla kogo?
DynaFlyte zadebiutował w ubiegłym roku tworząc nową kategorię w butach biegowych Asics. Jest to kategoria nieco lżejszych butów treningowych. Kontrastuje z klasycznymi modelami jak Nimbus, Cumulus czy Pulse. Klasyczne modele są bardzo zabudowane i mocno trzymają stopy w ryzach. DynaFlyte aż tak zabudowany nie jest przez co jest dużo lżejszy.
Pod kątem amortyzacji DynaFlyte porównywać można nawet do Cumulusa. Przy czym z racji różnic konstrukcyjnych i ideowych różnica wagi między tymi butami sięga kilkudziesięciu gram. Tym lżejszym jest oczywiście DynaFlyte.
LEKKIE TRENINGOWE | TRENINGOWE | TRENINGOWE STABILIZUJĄCE | |
---|---|---|---|
największa amortyzacja | – | Asics Gel-Nimbus | Asics Gel-Kayano |
bardzo duża amortyzacja | Asics DynaFlyte | Asics Gel-Cumulus | Asics GT-2000 |
duża amortyzacja | Asics Noosa FF | Asics Gel-Pulse | Asics GT-1000 |
umiarkowana amortyzacja | Asics DS-Trainer | – | – |
Alternatywy
Alternatyw dla lekkiego DynaFlyte wbrew pozorom nie ma bardzo dużo. Najczęściej będą to buty z pogranicza lekkich treningowych a treningowo-startowych. Do najlepszych alternatyw można zaliczyć Under Armour Charged Bandit, Brooks Launch czy New Balance Zante.
MODEL | WAGA 9 US | DROP | CENA |
---|---|---|---|
Asics DynaFlyte 2 | 252 g | 8 mm | 689 zł |
Brooks Launch 4 | 278 g | 10 mm | 449 zł |
New Balance Zante 3 | 250 g | 6 mm | 469 zł |
Under Armour Bandit 3 | 260 g | 8 mm | 439 zł |
Co w bucie?
Pod kątem podeszwy DynaFlyte nie zmienił się. Nadal podeszwa wykonana jest z miękkiej pianki FlyteFoam. Umieszczona jest jednolicie pod całą powierzchnią stopy i daje bardzo dobrą amortyzację. Pod tym kątem oferuje dokładnie to samo co poprzednik. Biegając czuć różnice jeśli chodzi o cholewkę, ale pod stopą jest dokładnie tak samo miękko.

Jak już wspomniałem pyod kątem amortyzacji można porównywać go nawet z Gel-Cumulusem a sprawdzi się u biegaczy ważących maksymalnie do 80 kilogramów.
Cechą charakterystyczną buta jest też niższy drop, czyli różnica między piętą a palcami. Zamiast standardowych 10 czy 12 milimetrów w DynaFlyte 2 jest to 8 milimetrów dropu. Niższy drop to bardziej naturalne ułożenie stopy w bucie ale w przypadku dobrze amortyzowanych butów jak właśnie DynaFlyte ta zmiana będzie niewyczuwalna.

Bieżnik – bez zmian, ale…
DynaFlyte jest butem typowo asfaltowym i taki też posiada bieżnik. Stosunkowo gładki, bez głębokich elementów. Przeznaczony jest na asfaltowe drogi i chodniki. Jest tylko jedno, ale…
Bieżnik to też chyba najsłabszy punkt tej konstrukcji. Choć powinien dobrze trzymać się podłoża, wystarczy trochę wody i but zaczyna „jeździć”. Nie jest tak, że wywijasz orła przy pierwszej możliwej okazji, ale w innych butach takich przypadkowych uślizgów na mokrym jest mniej. Mam nadzieję, że w kolejnej edycji ten element ulegnie poprawie.

Cholewka – tu zmieniło się najwięcej
Najwięcej zmieniło się w cholewce. Mamy tutaj przede wszystkim inny materiał o innej strukturze. Ten z DynaFlyte 2 jest bardziej elastyczny i lepiej pracuje niż ten w poprzedniku. Jest też trochę cieńszy i zapewnia lepszą wentylację. Tak jak niektórzy narzekali na ciepłotę DynaFlyte tak DynaFlyte powinien być pod tym kątem dużo lepszy.
Lekkości drugiej edycji dodaje też zmieniony przód buta. Zamiast zewnętrznego elementu wzmacniającego mamy wewnętrzny. Umieszczony jest pomiędzy dwoma warstwami materiału cholewki i pełni taką samą funkcję jak ten zewnętrzny – poprawia wytrzymać przodu buta.
Wzmocniony jest też zapiętek. Jest podobnie sztywny i mocno trzymający jak w poprzedniku. Asics zawsze słynął z dobrego trzymania stopy i solidne zapiętki to jeden z elementów który to zapewnia.

Wnętrze również wygodne i komfortowe. W większości wykończone bezszwowo. Przyjemnie leżą na stopie i pod tym kątem są to na pewno jedne z wygodniejszych butów.
Cholewka zapewnia też zupełnie inną ilość miejsca w środku. Pierwsza edycja DynaFlyte była pod tym kątem trafiona w punkt. Moje standardowe 12 US leżało idealnie. Druga edycja DynaFlyte jest natomiast znacznie większym i luźniejszym butem. Nie wiem czy w dłuższej perspektywie nie lepiej bym się czuł w rozmiarze mniejszym.

Lżejszy od poprzednika
Asics DynaFlyte2 schudł w stosunku do swojego poprzednika. Poprzednik czyli DynaFlyte w moim rozmiarze 12 US ważył 308 gramów. Druga edycja tego buta jest o 10 gram leżejsz i w rozmiarze 12 US waży 298 gramów. Przy swojej bardzo dobrej amortyzacji jest bardzo lekkim butem. Wśród butów o tak dobrej amortyzacji nie ma sobie konkurencji jeśli chodzi o niską wagę.
