adidas Terrex Agravic Speed Ultra – góry, szlak i prędkość

22 kwietnia 2025 6  min czytania
adidas Terrex Agravic Speed Ultra

adidas Terrex Agravic Speed Ultra to trailowy but, która wygląda jakby uciekł z asfaltowego wyścigu, prosto na górski szlak. Mamy tu piankę Lightstrike Pro, karbonowe pręty Energy Rods i drop 8 mm – czyli rozwiązania znane z butów do startów w biegach ulicznych, przeniesione do świata trailu. Do tego agresywny bieżnik, minimalistyczna cholewka i waga w okolicach 261 g. Brzmi jak przepis na szybkiego, terenowego killera. Owszem!

REKLAMA

Podstawowe informacje

  • marka: Adidas
  • rok premiery: 2024
  • nawierzchnia: teren
  • typ buta: startowy
  • typ stopy: neutralna
  • najlepszy do: szybki trail
  • cena regularna: 1099 zł

Dane techniczne

amortyzacja: bardzo duża
5/6
wysokość: wysoka
38/30 mm
drop: klasyczny
8 mm
bieżnik: uniwersalny
3,2 mm
szerokość cholewki: wąska
102,2 mm
waga: średnia
295 g

Przeznaczenie

adidas Terrex Agravic Speed Ultra to lekki but trailowy zaprojektowany z myślą o szybkich biegach w terenie. Łączy cechy, które zazwyczaj się wykluczają: jest świetnie amortyzowany, a przy tym zaskakująco responsywny. To sprzęt dla biegaczy, którzy nie tylko chcą pokonywać szlaki, ale też ścigać się po nich na poważnie. Bieżnik sugeruje przyczepność wystarczającą na łatwe i umiarkowanie techniczne trasy, zarówno w terenie nizinno-leśnym, jak i w górach. Ten model ma jedno zadanie: napędzać tempo.

adidas Terrex Agravic Speed Ultra
  • bardzo dużo amortyzacji,
  • bardzo dużo miękkości,
  • duża dynamika i sprężystość,
  • kołyskowy profil pomagający w szybszym tempie biegu,
  • uniwersalny bieżnik Contunental,
  • bardzo niska waga (w 9% najlżejszych trailówek)
  • wysoka cena,
  • wąskie wnętrze, nie dla szerokich stóp
  • sztywna krawędź zapiętka może powodować dyskomfort.

Alternatywy dla adidas Terrex Agravic Speed Ultra

Jeśli szukasz szybkiego buta w teren z karbonowym wspomaganiem, to Agravic Speed Ultra ma kilku mocnych konkurentów: Asics Metafuji Trail, NB Fuelcell SC Trail, Hoka Tecton X 3 czy Nike Ultrafly również łączą te dwie technologie. Różnią się natomiast nieco poziomem amortyzacji oraz charakterem – Agravic w tym gronie wypada jako ten jeden z najlepiej zbalansowanych między lekkością a dynamiką.

MODELWYSOKOŚĆ
PODESZWY (mm)
DROP (mm)WAGA
MĘSKI (gram)
WAGA
DAMSKI (gram)
CENA (zł)
adidas Terrex Agravic Speed Ultra38/3082612301099
Asics Metafuji Trail45/405260b.d.1179
Hoka Tecton X 340/3552862241179
Nike Ultrafly38/3083002491169
New Balance Fuelcell SC Trail36,5/26,5102702141099

Amortyzacja i dynamika w parze

Amortyzacja w Agravic Speed Ultra stoi na bardzo dobrym poziomie – nie jest maksymalna, ale to akurat zaleta. Dzięki temu but oferuje solidny komfort, ale bez utraty kontroli, która czasem znika przy zbyt miękkich i bujnych podeszwach. Mimo to, wysokość podeszwy robi wrażenie: 38 mm pod piętą i 30 mm pod palcami. To sporo, choć nie rekordowo – są na rynku modele jeszcze wyższe.

Za amortyzację odpowiada w dużej mierze pianka Lightstrike Pro, znana z asfaltowych startówek linii Adizero. Jest sprężysta, miękka i bardzo dynamiczna – czyli dokładnie taka, jakiej oczekuje się od buta nastawionego na szybkość. Komfort i zwrot energii idą tu wyraźnie w parze.

adidas Terrex Agravic Speed Ultra - pianka Lightstrike

Między dwiema warstwami pianki znalazło się miejsce na Energy Rods – karbonowy element, który nie jest klasyczną płytką, ale zespołem elastycznych „wideł” z włókna węglowego. Z przodu rozdzielają się na cztery ramiona, z tyłu na dwa, a w środkowej części zbiegają się w jeden wspólny trzon. Taka konstrukcja działa jak sprężysta rama: usztywnia podeszwę w odpowiednich miejscach, wspiera wybicie i poprawia płynność przetaczania stopy. W porównaniu do klasycznej, pełnej płytki karbonowej, Energy Rods oferują więcej elastyczności i lepsze dopasowanie do urozmaiconego terenu. To może mieć znaczenie w terenie gdzie naturalne jest, że stopa podczas każdego kroku ustawia się nieco inaczej na nierównym podłożu.

Karbonowy widelec pomaga też utrzymać agresywne wyprofilowanie podeszwy, które w Agravic Speed Ultra jest wyraźnie odczuwalne. Przód buta ma wyraźną „kołyskę”, która zachęca do przetaczania stopy i dosłownie popycha biegacza do przodu. To efekt, który szczególnie dobrze czuć na twardszych, bardziej płaskich nawierzchniach – tam geometria naprawdę „pracuje”.

Trzeba jednak pamiętać, że to nadal but trailowy. Karbonowa dynamika i rocker pokazują swój pełen potencjał przede wszystkim na szutrowych ścieżkach, leśnych autostradach czy łagodnych zbiegach. Gdy wchodzimy w trudniejszy, techniczny teren – z dużą ilością kamieni, korzeni czy stromych podejść – ten efekt przestaje być odczuwalny. A w błoto? Tu Agravic Speed Ultra nie zabłyszczy. Dynamiczny potencjał tego buta będzie niewykorzystany. Nie pomoże też bieżnik.

adidas Terrex Agravic Speed Ultra - amortyzacja
REKLAMA

Continental na szuter i suche skały

Podeszwa zewnętrzna w Agravic Speed Ultra została wykonana z gumowej mieszanki Continental, co już samo w sobie budzi zaufanie – to sprawdzony partner wielu butów trailowych i asfaltowych od adidasa. Kołki mają zróżnicowaną wysokość: w centralnej części są niższe (ok. 2,5 mm), a na krawędziach nieco wyższe (do 3,0–3,2 mm, według pomiaru własnego). To wartość z gatunku „złotego środka” – uniwersalna, nieagresywna.

Taki bieżnik dobrze poradzi sobie na utwardzonych ścieżkach, leśnych duktach, szutrze czy kamieniach. W miękkim, błotnistym terenie raczej nie oczekiwałbym cudów – kołki są zbyt krótkie, by skutecznie wgryzać się w grząskie podłoże.

Na plus warto odnotować, że bieżnik pokrywa praktycznie całą podeszwę, z wyjątkiem jednej wąskiej bruzdy w środkowej części. Dzięki temu pianka Lightstrike PRO jest dobrze zabezpieczona przed ścieraniem – co ma znaczenie, bo choć jest dynamiczna i komfortowa, to pod kątem trwałości do twardzieli nie należy.

adidas Terrex Agravic Speed Ultra - bieżnik

Cholewka – lekko, przewiewnie, ciasno

Cholewka w Agravicach przypomina te stosowane w butach z linii Adiezero. Wykonana jest z jednowarstwowej, cienkiej, a jednocześnie wytrzymałej siateczki. Sprawia przyjemne wrażenie i już na pierwszy rzut oka wydaje się bardzo przewiewna.

Miejsca w środku jest raczej mniej niż więcej. W najszerszym miejscu but mierzy 102,2 mm, co stawia go w gronie butów dość wąskich. Porównując tą przestrzeń z innymi modelami jest to przestrzeń znana raczej z butów startowych niż treningowych. Niemniej jednak lekkość i pewna elastyczność materiału sprawia, że w odczuciu tej niewielkiej przestrzeni nie czuć.
W rejonie śródstopia również dość wąsko ale i pewnie. Usztywnienie cholewki delikatnymi wzmocnieniami robi robotę i pozwala na dobrze trzymanie stopy. Język? Jak w rasowej startówce – bardzo cienki, co w połączeniu z dość wąską cholewką jest dobrym rozwiązaniem pod kątem dopasowania butów.

adidas Terrex Agravic Speed Ultra - cholewka

Patrząc na cienką i lekką cholewkę nie dziwi fakt, że dokładnie w ten sam sposób zbudowany jest zapiętek. Brak w nim klasycznego usztywnienia znanego z „wolniejszych” butów. Usztywnienie jest delikatne, bardzo miękkie i z łatwością poddaje się zgięciom w dłoniach a co dopiero podczas pracy stopy. Zapewnia minimalistyczne trzymanie charakterystyczne dla asfaltowych startówek jednakże mówimy o bucie w teren… Nieco bardziej usztywniony tył mógłby być tutaj korzystny z punktu widzenia ogólnej stabilności.

Zapiętek zakończony jest też płaskim, sztywnym zakończeniem. Nie jest to miękka poduszeczka. Pozbycie się gąbek oczywiście ogranicza masę buta, ale może nie odpowiadać każdemu biegaczowi. Szczególnie jeśli mówimy o bieganiu terenowym gdzie naturalne jest, że stopa może lądować pod różnymi kątami. Przy takiej pracy sztywna krawędź może niestety zwiększać ryzyko dyskomfortu lub otarć w okolicy kostki i ścięgna Achillesa, szczególnie u osób z tendencją do podrażnień w tej strefie. Przy takim wykończeniu cholewki punktem obowiązkowym przed rozpoczęciem biegu jest też założenie odpowiednio wysokich skarpet.

adidas Terrex Agravic Speed Ultra - wnętrze

Ultralekkość z pazurem

Według danych producenta męski Agravic Speed Ultra waży 261 gramów, a wersja damska tylko 230 gramów. To bardzo niska waga jak na but trailowy, szczególnie biorąc pod uwagę obecność karbonu i tak solidną amortyzację. Trailówki z reguły do lekkich nie należą – tu mamy wyjątek.

W moim rozmiarze US 12, czyli przy większej objętości materiału, but waży 295 gramów, co wciąż jest świetnym wynikiem. Patrząc na dostępne dane, plasuje się wśród 9% najlżejszych modeli trailowych na rynku. To dane, które dobrze oddają charakter tego modelu – lekki, szybki, bez zbędnych gramów.

adidas Terrex Agravic Speed Ultra - sznurowanie

Podsumowanie

adidas Terrex Agravic Speed Ultra to lekki, dynamiczny but trailowy, który czerpie garściami z rozwiązań znanych z asfaltowych startówek. Karbonowe widełki, miękka pianka Lightstrike Pro i agresywnie wyprofilowana podeszwa budują but gotowy na szybkie przeloty po szutrach i łatwiejszych szlakach. Cholewka i zapiętek są minimalistyczne, co ogranicza wagę, ale wymaga precyzyjnego dopasowania i odpowiednich skarpet. To model dla tych, którzy w terenie chcą biegać szybko i lekko – i wiedzą, gdzie taka lekkość sprawdza się najlepiej.

REKLAMA
Paweł Matysiak
Autor tekstu Paweł Matysiak

Bieganiem oraz doborem odpowiednich butów do biegania zajmuję się od kilkunastu lat. Prywatnie jestem biegaczem-amatorem a w swojej biegowej przygodzie startowałem zarówno na 1000 metrów na bieżni jak i w górskich biegach ultra. Zawodowo udzielam porad dotyczących wyboru odpowiednich butów do biegania. Sam mam ich w domu więcej niż jestem w stanie policzyć.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 Komentarze
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments