Ciekawostki – skąd się wzięły nazwy i logotypy marek biegowych?

14 marca 2024 5 min czytania

Asics, Nike, Altra, Saucony… każda z tych nazw i związanych z nimi logo ma swoją większą lub mniejszą historię. Niektóre są szerzej rozpoznawalne, inne mniej znane. Za niektórymi nazwami kryją się historie czy akronimy inne wzięły swoje nazwy od nazwisk producentów, czy… rzek. Podobnie jest z logotypami, w których można znaleźć liczne nawiązania do cech z którymi dana marka chciałaby być kojarzona.

REKLAMA

Skąd się wziął…

adidas

W tym przypadku nazwa marki pochodzi od Adolfa „Adiego” Dasslera. Trzy pierwsze litery imienia i trzy pierwsze litery nazwiska tworzą nazwę adidas. Trzy paski powstały natomiast na drodze ewolucji. W latach 30, 40 czy 50 ubiegłego wieku takimi paskami wzmacniano konstrukcję butów. Robił tak nie tylko adidas. Ale to właśnie adidas zrobił z trzech pasków swój znak rozpoznawczy, a następnie przekuł je w ponadczasowe logo.

Altra

Nazwa Altra, wzięła się od liter LTR oznaczających „Learn To Run” (uczyć się biegać). Niestety nazwa LTR byłaby co najmniej trudna do wymówienia. Dodano więc dwie literki A i tak powstała ALTRA. Samo w sobie to słowo nic wielkiego nie znaczy, ale… Poprzez zerowy drop i dużą ilość miejsca na palce, Altra uczy biegaczy naturalnej pracy stopy. A co za tym idzie naturalnego biegania.

Asics

ASICS to akronim. Nazwa ta pochodzi od słów „Anima Sana In Corpore Sano”, co w łacinie oznacza „W zdrowym ciele zdrowy duch”. Ta sentencja powstała w 1977 roku, kiedy firma Onitsuka przekształciła się w Asics. Charakterystyczne paski na cholewce, układające się na pozór w literę „A”, nawiązują do tygrysich pasków i butów marki Onitsuka Tiger.

Brooks

Podobnie jak Mizuno także Brooks wziął swoją nazwę od nazwiska założyciela. W tym przypadku od Johna Brooksa Goldenberga, który w 1914 założył markę. Mało natomiast wiadomo o logo marki. Kanciasty grot, z którego potem wyewoluowało logo pojawił się na butach w latach 70. Z czasem przestał być kanciasty i przekształcił się w smukły logotyp który znamy dziś.

REKLAMA

Hoka

Przede wszystkim nazwę Hoka powinno się czytać „Hoka” a nie z angielskiego „Hoka Łan Łan”. Nazwa ta po maorysku oznacza „latać ponad ziemią”. Nawiązuje to przede wszystkim do głównej idei Hoki, czyli butów na bardzo wysokiej podeszwie, które unoszą biegacza nad ziemię. Sylwetka lecącego skrzydlatego ptaka w logo tylko to potwierdza.

inov-8

Marka i nazwa ma swoje korzenie w historii jej twórcy – Wayne Edy’ego. Jego ideą było stworzenie specjalistycznych butów dla bardzo wymagających użytkowników w bardzo trudny teren. Pierwsze konstrukcje butów powstawały w firmie Innovate Associates. W 2003 roku na jej bazie narodził się inov-8.

Mizuno

Podobnie jak adidasa i Pumę założyli bracia Dassler tak Mizuno założone zostało przez braci Mizuno – Rihachiego oraz Rizo. Logo Mizuno posiada chyba najwięcej podtekstów i ukrytych znaczeń. Powstawało kilka lat i nosi nazwę RunBird – symbolizując z jednej strony sport czyli bieganie. Z drugiej nawiązuje do ptaka mającego w kulturze Japonii wiele symbolicznych znaczeń. Z jeszcze innej strony inspiracją do jego powstania w takiej a nie innej formie były przecinające się orbity (w tym przypadku trzech) planet.

New Balance

New Balance nazwę zawdzięcza… kurom, ale nie tak dosłownie i wprost. Na początku XX wieku niejaki William J. Riley zauważył, że kury zachowują równowagę (balans) dzięki trzem punktom podparcia. Riley zaadaptował to rozwiązanie produkując najpierw wkładki do butów a potem same buty. Tak powstał Nowy Balans… o przepraszam New Balance. A logo? No cóż! Stylizowane pierwsze litery dwuczłonowej nazwy zawsze wyglądają dobrze.

Nike

Nie byłoby Nike gdyby nie Asics. Nike założył Bill Bowerman i Phil Knight – dystrybutorzy marki Onitsuka (późniejszy Asics) na terenie Stanów Zjednoczonych. Z czasem pod marką Blue Ribbon zaczęli produkować własne buty i jedna z pierwszych kolekcji nazywała się… Nike. Kilka lat później Nike stało się nazwą całej marki. Swoosh czyli znana dziś na całym świecie łyżwa, symbolizująca skrzydło bogini zwycięstwa Nike, została zaprojektowana za 35 dolarów. Ile ten znak warty jest dziś?! Koszmarnie dużo!!

On

On, czyli jedna z najmłodszych marek na biegowym rynku, która powstała w 2010 roku a pierwsze buty do biegania wypuściła na rynek dwa lata później. Jej nazwa to nic innego niż „włączać”. Nazwa marki znana jest też w nieco dłuższej formie „On Running” co oznacza wręcz „włączać bieganie„. Niemniej jednak jeśli mówimy o samej marce to nazwa marki brzmi po prostu – On.

REKLAMA

Puma

Historia Pumy jest ściśle powiązana z Pumą, która została założona w 1948 przez Rudolfa Dasslera – brata Adolfa, który odszedł z adidasa. Tak jak brat nazwał najpierw swoją firmę od początkowych liter swojego imienia i nazwiska – Ruda. To nie był najlepszy pomysł i firma szybko zmieniła nazwę na bardziej agresywną i międzynarodową Pumę. Dopiero wiele lat później w 1979 roku w logo Pumy pojawiła się najbardziej oczywista rzecz pod słońcem, czyli skacząca puma.

Reebok

Jeśli macie już dość marek które przyjmują nazwy od nazwisk założycieli to co byście powiedzieli gdyby marka przyjęła nazwę od… antylopy. A dokładniej od pewnego gatunku południowoafrykańskiej antylopy ridboka szarego (ang. Grey Rhebok). Tak, stąd się wzięła nazwa Reebok. Żadna z marek nie kombinowała tyle przy swoim logotypie co Reebok. Choć powstała w Stanach Zjednoczonych długo w logo posługiwała się brytyjską flagą „Union Jack”. Potem przez wiele lat logotypem były przecinające się granatowo-czerwone krzywe. Aktualny logotyp w formie delty powstał w 2014 i symbolizuje trzy aspekty – fizyczny, mentalny i społeczny uprawiania sportu.

Salomon

Nie pierwsza, ale ostatnia w tym zestawieniu firma, która nazwę wzięła od nazwiska swojego założyciela. W tym przypadku Georgesa Salomona, który założył firmę w 1947 roku. Logo, choć na przestrzeni lat ulega zmianom to ma formę napisu i charakterystycznego monogramu litery „S”.

Saucony

Nazwa Saucony pochodzi od rzeki Saucony Creek w Pensylwanii. Pod koniec XIX wieku czterech amerykańskich przedsiębiorców założyło fabrykę butów nad tą rzeką. Firma, która powstała przyjęła nazwę od tego nurtu wodnego. Rzeka stała się również inspiracją dla logo marki. Wijąca się szeroka litera „S” odnosi się do kształtu rzeki, natomiast trzy kropki na jej środku symbolizują trzy kamienie leżące na dnie jej koryta.

Under Armour

Aby zrozumieć historię nazwy trzeba cofnąć się do początków firmy. Założył ją Kevin Plank – zawodnik futbolu amerykańskiego, który generalnie nie był zadowolony z ówcześnie stosowanej odzieży sportowej. Stworzył więc swoją. Stąd już tylko chwila do nazwy. Under Armour można tłumaczyć jako „pod pancerzem”, a pierwsza odzież UA zaprojektowana była do noszenia jej pod ochraniaczami futbolowymi. Logo to natomiast skrzyżowanie stylizowanych liter U oraz A. Nic prostszego.

PS To jest aktualizacja wpisu oryginalnie opublikowanego w kwietniu 2019 roku.

REKLAMA
Paweł Matysiak
Autor wpisu Paweł Matysiak

Bieganiem oraz doborem odpowiednich butów do biegania zajmuję się od kilkunastu lat. Prywatnie jestem biegaczem-amatorem a w swojej biegowej przygodzie startowałem zarówno na 1000 metrów na bieżni jak i w górskich biegach ultra. Zawodowo udzielam porad dotyczących wyboru odpowiednich butów do biegania. Sam mam ich w domu więcej niż jestem w stanie policzyć.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 Komentarze
Inline Feedbacks
View all comments