Uniwersalny but treningowy na co dzień od New Balance? Oczywiście! To model 880. But, który może nie urzeka jak niektóre konkurencyjne modele z innych marek, ale stanowi dla nich bardzo dobrą alternatywę. To też but, który w najnowszej edycji znacznie urósł jeśli chodzi o wysokość podeszwy a co za tym idzie poziom oferowanej przez niego amortyzacji jest większy.
Podstawowe informacje
Dane techniczne
Przeznaczenie
New Balance 880 to bardzo dobrze amortyzowany but do biegania po twardych nawierzchniach. Przede wszystkim drogach asfaltowych, chodnikach a jeśli będą to też szutrowe drogi to także nic się nie dzieje. To w pierwszej kolejności asfaltowy but ale także dosyć wszechstronna treningówka. Z powodzeniem może być Twoim jedynym butem do biegania. Jest to też but neutralny co znaczy że w pierwszej kolejności skierowany jest do osób o neutralnym typie przetaczania stopy.
Co jest co?
Najłatwiej zorientować się po numerkach. But o najwyższym numerze, czyli 1080 to but o najwyższym poziomie amortyzacji, but numer 880 to but o bardzo dobrej amortyzacji (w skali szkolnej to piątka) a but o numerze 680 to but o amortyzacji „tylko i aż” dobrej (czwórka w skali szkolnej). Wszystkie z nich są miękkimi butami do biegania po twardych nawierzchniach i
Model 880 ma też swój odpowiednik wśród butów stabilizujących i jest to model 860.
TRENINGOWE NEUTRALNE | TRENINGOWE STABILIZACJA | |
---|---|---|
największa amortyzacja | 1080 | Vongo |
bardzo duża amortyzacja | 880 | 860 |
duża amortyzacja | 680 |
Alternatywy
New Balance 880 v 12 to przedstawiciel najbardziej popularnego segmentu butów do biegania, tzw. uniwersalnych treningówek. To buty które są podstawą codziennego treningu w zasadzie każdego biegacza. Najlepiej tego o wadze do 90 kilogramów. Każdy z biegaczy ma też w tym segmencie swoich faworytów. Przed wybraniem modelu dla siebie idealnie byłoby przymierzyć jak najwięcej z nich.
MODEL | WAGA 9 US | DROP | CENA |
---|---|---|---|
adidas Solarglide 5 | 335 g | 10 mm | 599 zł |
Asics Gel-Cumulus 24 | 286 g | 8 mm | 679 zł |
Brooks Ghost 14 | 281 g | 12 mm | 599 zł |
New Balance 880 v12 | 298 g | 10 mm | 599 zł |
Nike Miler React 3 | 320 g | 9,5 mm | 599 zł |
Saucony Ride 15 | 249 g | 8 mm | 599 zł |
Co w bucie?
W modelem 880 od wielu lat mam ten sam „problem”. Jest to but, który ciężko wyróżnić z jakiegoś powodu na tle konkurencji. Nie ma szybkiego zacięcia jak Nike Pegasus. Nie ma tak przyjemnego profilu jak Hoka Clifton, nie urzeka szerokością jak Brooks Ghost. W zasadzie każdego z jego konkurentów można za jakiś element wyróżnić. W 880 takiego wyróżnika nie znajduję, aczkolwiek jest to but który ma to coś co sprawia, że jest wybierany przez klientów.
Amortyzacja większa
W jego podeszwie znajdziemy piankę FreshFoam X – modyfikację pianki EVA, aktualnie najlepiej amortyzującą piankę w ofercie butów New Balance. W porównaniu do poprzednika nie jest to „zwykły” FreshFoam a bardziej responsywna pianka „X”. Jest jej też znacznie więcej niż w poprzednim modelu. But urósł o 5 milimetrów: z 32 milimetrów pod piętą i 22 milimetrów pod przodostopiem do 37 milimetrów pod pietą i 27 milimetrów pod przodostopiem. To już w zasadzie tyle co najlepiej amortyzowane „poduszkowce”. Drop, czyli różnica między piętą a palcami pozostał na niezmienionym, bezpiecznym poziomie 10 milimetrów.
Na piance Fresh Foam X zbudowany jest nie tylko uniwersalny 880 ale także najbardziej amortyzowane modele jak 1080 czy Vongo. W porównaniu do pianki FuelCell jest sztywniejsza, może wydawać się od niej twardsza, ale zapewnia od niej większą wytrzymałość mechaniczną. Pod stopą 880 jest miękki ale nie w takim stopniu aby powiedzieć, że jest bardzo miękko. Dla biegaczy do 90 kilogramów w zupełności wystarczy.
Ciekawostką jest fakt, że podeszwa nie jest wykonana z jednego typu pianki a z dwóch. Poza (w tym przypadku białym) Fresh Foam X mamy (w tym przypadku szarą) piankę FuelCell. Nosi to nazwę Dual Density Post, co oznacza podeszwę zbudowaną z pianek o dwóch gęstościach. FuelCell jest minimalnie bardziej miękki od pianki Fresh Foam X. Jednocześnie pianka ta stanowi podstawę buta w części środkowej i przedniej co ma zapewniać nieco lepszą dynamikę.
Uniwersalny bieżnik
Bieżnik w 880 v 12 jest umiarkowanie agresywny jak na buty przeznaczone na twarde nawierzchnie. Wykonany z gumy N-Durance ma postać wielu plackowatych kształtów. Pomiędzy nimi jest trochę poprzecznych nacięć poprawiających elastyczność, ale dużej elastyczności podeszwy nie ma się co w jego przypadku spodziewać. Na utwardzone drogi i chodniki taki bieżnik w zupełności wystarczy. Na podmiejskie czy leśne szutry też. Wytrzymać też powinien całkiem sporo. W końcu gumy na podeszwie jest całkiem zacna ilość i pokrywa niemal całą powierzchnię podeszwy.
Szeroka cholewka
Cholewka wykonana jest z klasycznej, bezszwowo wykończonej siatki. Umiarkowanie grubej co nie powinno być problemem w ciepłe dni. Z umiarkowanie grubym ale miękkim, gąbkowym językiem i miękkim gąbkowym wypełnieniem zapiętka. W cholewce zastosowano klasycznie, sprawdzone i nieprzekombinowane rozwiązania. But ma oferować komfort w klasycznym wydaniu i taki oferuje.
Na uwagę zwracają dwie rzeczy. Przednia część, która jak na buty biegowe jest obszerna i zapewnia dużo miejsca na palce. Ciężko powiedzieć, czy jest to aż tak obszerny but w części przedniej jak Brooks Ghost 14, ale jest dla niego pewną alternatywą. Nie jest też tak szeroki w palcach jak model 1080 v 12, ale zalicza się do nieco szerszych butów biegowych.
Tylna część skrywa całkiem ciekawie rozwiązany zapiętek. Jest on oczywiście usztywniony wewnętrznym klipsem, ale nie tak sztywnym jak w zdecydowanej większości butów biegowych. To rozwiązanie trochę w stylu: zjeść ciastko i mieć ciastko. But ma usztywniony klips w zapiętku, ale nie tak sztywny aby nie dało się go zgiąć. Stabilności zapewnia dużo, ale powiedzenie, że to zasługa tego jednego elementu to duże nadużycie. Cały New Balance 880 v 12 to stabilny but na stabilnej szerokiej podstawie (podeszwie).
Na uwagę zasługują odblaski, których obecność wcale nie jest tak oczywista jakby się można było spodziewać. Kilka lat temu mam wrażenie, że w butach biegowych było bardziej odblaskowo. Aktualnie odblasków w butach biegowych można szukać, nomen omen, ze świecą. Ale w modelu 880 v 12 takie znajdziemy. Miło!
Średnia waga
Według materiałów producenta but męski waży 298 gramów a damski 254 gramy co jest standardowa wartością jak na buty biegowe o wysokim poziomie amortyzacji i w zasadzie nie ma o czym mówić. W rozmiarze 12 US but męski waży natomiast 338 gramów co jest w zasadzie tyle co średnia masa dobrze amortyzowanego buta treningowego (aktualnie 330 gramów). But nie będzie ani specjalnie ciążył ani nie będzie specjalnie lekki.
Podsumowując
Model 880 próbuje przestać być „zwyklaczkiem”. W najnowszej edycji urósł, przybyło mu pianki i amortyzacji, a jednocześnie zachował stabilność i solidność za którą od zawsze był ceniony. Nie znajdziecie w nim innowacyjnych rozwiązań ale solidnie wykonanego buta i owszem! Spróbować warto!