Co można nazwać aktualnie wiodącą technologią w butach biegowych Saucony? To trudne pytanie. Jeszcze niedawno taką technologią był system ISO, zapewniający za pomocą żeberek dopasowanie do stopy, lecz najnowsze buty Saucony są go pozbawione. Cały czas taką technologią jest pianka zbudowana na bazie kapsułkowego TPU, zwana jeszcze do niedawna EVERUN a w najnowszym Triumph 7 już PWRRUN+.
I właśnie od pianek zaczniemy mały przegląd technologiczny marki Saucony.
Amortyzacja, czyli pianki
EVA+ / PWRFoam
Materiały amortyzujące, które wywodzą się z pianki EVA i są jej modyfikacjami. EVA+ od PWRFoam różnią się stopniem zaawansowania modyfikacji i parametrami. EVA+ jest prostsza i ma nieco gorsze parametry amortyzacji i wytrzymałości. PWRFoam ma parametry lepsze.
EVA+ oraz PWRFoam są większym lub mniejszym elementem amortyzacji w wielu butach Saucony. Bardziej podstawowe modele mają podeszwę wykonaną w całości z tych pianek. Te bardziej zaawansowane mają podeszwę gdzie pianki te łączone są z innymi, bardziej miękkimi materiałami. Te najbardziej zaawansowane mają podeszwy wykonane z zupełnie innych materiałów? Jakich?

EVERUN
Pianka o zupełnie innej strukturze niż EVA, która zadebiutowała w 2015 roku. Wykonana z TPU czyli termoplastycznego poliuretanu, przez co ma strukturę kapsułkową. Jeśli przypomina ona wam adidas boost, to nie wyprowadzę Was z błędu – zarówno EVERUN jak i boost wykonane są z TPU. Materiał ten ma dużo lepsze parametry amortyzacji i responsywnośći. Według producenta EVERUN zapewnia aż o 83% większy zwrot energii w porównaniu z innymi technologiami (EVA) i zachowuje swoje sprężyste właściwości trzy razy dłużej niż standardowa EVA.
W butach Saucony EVERUN przyjmuje różne formy:
- Topsole EVERUN – gdzie z pianki EVERUN wykonana jest tylko wewnętrzna wkładka. W tej formie cienka (milimetr, może dwa) warstwa pianki EVERUN znajduje się pomiędzy standardową wewnętrzną wyjmowalną wkładką a podeszwą wykonaną z EVA.
- Full EVERUN – gdzie z pianki EVERUN wykonana jest cała podeszwa.

PWRRUN+
PWRRUN+ – najnowszy materiał amortyzacji w Saucony. Zadebiutował jesienią 2019 wraz z modelem Triumph 17. Podobnie do EVERUN jest to pianka na bazie TPU (termoplastyczny poliuretan) również z charakterystyczną kapsułkową budową. Wygląda bardzo podobnie do EVERUN ale jak deklaruje producent jest o 28 procent lżejsza od EVERUN, a jego formuła jest bardziej sprężysta, bardziej trwała i elastyczna.

FORMFIT
Najbardziej enigmatyczna z technologii Saucony, bo zbierająca kilka do kupy. FORMFIT to ogólna nazwa konstrukcji podeszwy składającej się z wszystkich warstw o których pisałem powyżej, a więc pianek EVA+/PWRFoarm/EVERUN/PWRRUN+, dodatkowych wklejanych wkładek EVERUN a także wkładki znajdującej się w bucie. To bardziej idea wielu warstw pod stopą niż konkretna, namacalna rzecz.
Stabilizacja, czyli Medial…
Medial post midsole
System stabilizacji mający postać klasycznej wstawki od strony wewnętrznej podeszwy. Wstawka ta zapewnia ograniczanie nadmiernego ruchu do środka a co za tym idzie ogranicza nadmierną pronację i poprawia stabilizację stopy. Najczęściej element ten wykonany jest z twardszej, mniej podatnej na odkształcenia pianki.

Medial TPU guidance frame
Analogicznie działa Medial TPU. Z tą tylko różnicą, że element stabilizujący nie wykonany jest z pianki ale z „plastiku” a dokładniej z TPU. Jest to element sztywniejszy, niemal niepoddający się odkształceniom, ale zarazem sięgający dużo płycej do wnętrza podeszwy. Medial TPU spotykamy rzadko a najbardziej znanym butem ze stabilizacją w tej formie jest Liberty.

Cholewka, czyli ISO w odmianach
Enginereed mesh
Tak, tak. Klasyczna, przewiewna siatka meshowa jest podstawą do wykonania cholewek w większości butów biegowych. Także tych w Saucony.

ISOFit
Konstrukcja cholewki oparta o żeberka po bocznych stronach cholewki. W większości butów można znaleźć po cztery takie żeberka po każdej stronie buta. Żeberka te połączone są ze sznurowadłami i po zasznurowaniu pozwalają na dwie rzeczy. Po pierwsze, pozwalają na dopasowanie buta i trzymania stopy przez żeberka. Po drugie – dzięki temu, że każde takie żeberko może poruszać się niezależnie – na jej pracę i ruch zgodnie z tym jak zachowuje się stopa.

ISOKnit
Na identycznej zasadzie dopasowania i pracy cholewki działa ISOKnit. Różnicą jest tylko zastosowany materiał. W ISOFicie jest to klasyczna siatka meshowa. W ISOKnicie jest to cholewka tkana. To taki miks ISOFitu i tkanej cholewki.

Bieżnik, czyli to z czego można zrobić bieżnik
XT-600 / XT-900 / XT-1200
Guma węglowa z której wykonany jest bieżnik w butach biegowych. Można powiedzieć że to trzy odmiany „zwykłej gumy węglowej” mające zapewnić zarówno przyczepność jak i wytrzymałość na ścieranie. Cyferki na końcu oznaczają niejako jakość gumy. Im większa cyfra tym jest to guma węglowa o większej przyczepności i wytrzymałości na ścieranie. Przy okazji – cięższa.

iBR / iBR+
Guma „dmuchana” – bo nie wiem czy jest na nią ładne polskie określenie. Jest to mieszanka gumy, która podczas procesu produkcyjnego jest mieszana z powietrzem. Można powiedzieć że jest niejako „nadmuchiwana”. Dzięki temu podeszwy butów stworzone z takiej gumy są lżejsze, choć mogą być mniej trwałe od klasycznej gumy węglowej.
Podobnie jak w przypadku XT w Saucony mamy dwie rodzaje gumy. Klasyczną iBR oraz lżejszą (producent mówi że o 33%) iBR+.

PWRTRAC
Kleista guma zapewniająca wyjątkową przyczepność. Pod tym kątem jest to guma zapewniająca współczynnik tarcia trzy razy większy niż klasycznej gumy węglowej. Najczęściej spotykana w butach terenowych z flagowym Peregrinem na czele, gdzie bieżnik musi łapać się mokrych skał.

Crystal Rubber
Mieszanka elastycznego tworzywa (guma, poliuretan i silikon) z którego wykonane są podeszwy w najnowszych Triumphach, Freedomach czy Liberty. Podobnie do poprzednich materiałów mają zapewniać przyczepność i trwałość przy zwiększonej elastyczności. Przy okazji mieszanka ta na pierwszy rzut oka wygląda wręcz „crystalicznie” i razi swoją połyskliwością.
Ale spokojnie. Po kilku treningach już się tak nie błyszczy…

Nie są to wszystkie technologie obecne w butach Saucony. To te najważniejsze i spotykane w conajmniej kilku modelach butów. Jeśli czegoś Wam brakuje, albo chcielibyście zapytać o inną „tajemniczą” technologię to dajcie znać w komentarzach.