W poprzednim wpisie przestawiałem Wam buty na kamieniste szlaki i lekki trail. Czasami jednak takie buty nie będą wystarczające. Kiedy szlak pokrywa błoto i luźny piach potrzebna jest maksymalna przyczepność. Właśnie o takich butach jest dzisiejszy wpis.
Jak podzielić buty terenowe?
W przypadku butów terenowych nie ma takiego podziału jak w butach asfaltowych. Tutaj dużo bardziej istotne, poza indywidualnym dopasowaniem, jest przeznaczenie buta i to w jakich warunkach będzie użytkowany. Jeśli nie planujesz taplać się na błotnych szlakach i piachu to dużo lepszą i bardziej uniwersalną propozycją będą buty na lekki trail.
W przypadku właśnie błota i piachu należy natomiast szukać przede wszystkim butów z głębokim i przyczepnym bieżnikiem. Warto też pamiętać, że taki bieżnik ma też swoje minusy. Najczęściej wykonany jest z bardziej miękkiej mieszanki gumy, która poza błotem i bardziej grząskimi szlakami będzie się bardzo szybko ścierać i zużywać. Dlatego o ile w butach na tzw. lekki trail jak Cascadia czy Mujin można kilometr czy dwa dobiegać do lasu tak w Mudclawach czy Speedcrossach jest to zbrodnia na bucie. Szkoda bieżnika, który nawet przy okazjonalnym bieganiu po asfalcie bardzo szybko się zużyje.
inov-8 Mudclaw 300

Najbardziej agresywny but na rynku. Z podeszwą składającą się z całej masy grubych i głębokich kołków, które trzymają się nawierzchni w niemal każdych warunkach. W podeszwie dodatkowo znajdziemy płytkę MetaShank, która dodaje mu nieco dynamiki i choć trochę izoluję stopę przed kamieniami i ostrymi krawędziami. Ma dodatkowo wzmocnioną cholewę z otokiem dookoła, który nie pozwala stopie jeździć na boki nawet kiedy but bardzo nasiąknie błotem i wodą. Trzymanie stopy zapewnia też wąskie kopyto na jakim but został stworzony.
Waga: 300 g
Drop: 6 mm
Cena: 529 PLN
inov-8 X-Talon 212

Druga propozycja z inov-8. Raptem minimalnie mniej agresywna od Mudclawa jeśli chodzi o bieżnik. Minimalnie bardziej elastyczna, ponieważ brak tutaj w podeszwie płytki MetaShank. X-Talon jest też lżejszym butem od Mudclawa. Dosyć podobne są pod kątem cholewki, która również ma dookoła otok, na wierzchu powłokę DWR i uszyta jest na wąskim kopycie.
Waga: 212 g
Drop: 6 mm
Cena: 499 PLN
Salomon Speedcross

Speedcross to dla wielu osób synonim buta terenowego. Występuje w bardzo wielu wersjach i odmianach. Wybierany moim zdaniem aż za często bo niektórzy kupują go jak tylko zbiegną z asfaltu na szutrową drogę. Cechuje się agresywnym bieżnikiem, który ciężko pomylić z czymkolwiek innym. Ma też gęstą i sztywną cholewkę, która całkiem dobrze sobie radzi z przypadkowymi bryzgami wody. Warto też pamiętać o tym że jego cholewka jest wąska i sam Salomon poleca kupić Speedcrossy większe niż każde inne buty.
Waga: 300 g męskie, 260 g damskie
Drop: 10 mm
Cena: 549 PLN
Saucony Peregrine

Prawdopodobnie najbardziej miękki but z tych, który sprawdzi się na miękkiej nawierzchni. Cała zasługa w piance Everun, która poza butami asfaltowymi została wciśnięta też do Peregrina. Dzięki temu właśnie jest bardziej miękki niż większość konkurencji. Poza miękkością ma też gęsty i gruby bieżnik i bezszwową, komfortową cholewkę. Minus? Spośród butów tego zestawiania ma najbardziej delikatną cholewkę.
Waga: 283 g męskie, 255 g damskie
Drop: 4 mm
Cena: 549 PLN
Salomon Sense SoftGround

Jak sama nazwa SoftGround wskazuje jest to but na miękką nawierzchnię. W porównaniu do swojego „niesoftgroundowego” ma niego głębszy i grubszy (większe kołki) bieżnik. Poza nim Sense SG ma wszystko co najlepsze w Salomonie. Jest skarpetkowa cholewka EndoFit. Jest sznurowanie QuickLace, które zaciąga się w mgnieniu oka. Jest płytka ProfeelFirm w podeszwie która chroni stopę przed ostrymi krawędziami. Jest też bardzo lekki i z powodzeniem może być „górską startówką”.
Waga: 225 g
Drop: 4 mm
Cena: 779 PLN
adidas Terrex Agravic

Ostatnia propozycja jest najmniej oczywista. Terrex Agravic to nie jest typowy but na błoto ale w tym błocie też da sobie radę. Tym bardziej jeśli ktoś szuka buta do wszystkiego i poza błotem chce go też wykorzystać na bardziej kamienistych szlakach. Terrex posiada dobrze znanego z butów asfaltowych boosta, który dodaje mu nieco miękkości. Charakterystyczny jest też bieżnik z gumy Continental.
Waga: 315 g
Drop: 7 mm
Cena: 599 PLN
Ja do tego zestawu ma się Asics Fuji Runnegade 2?
Jak najbardziej by tutaj pasował. Agresywnością porównywalny jest nawet z X-Talonem 212 czy Mudclawem 300. Nie brałem go pod uwagę bo Asics zrezygnował z rozwijania tego buta.
A szkoda. Fajne i naprawde dobre buty na ciezki teren…