Drop – co to jest i jaki będzie dla Ciebie najlepszy

Drop zwany też offsetem czy łopatologicznie mówiąc spadkiem między piętą a palcami to jeden z parametrów jakimi opisywane są buty do biegania. Co to znaczy? Jakie ma znaczenie? Jaki drop będzie dla Ciebie najlepszy. Postaram się wyjaśnić.

REKLAMA

Co to jest drop?

Drop to różnica pomiędzy wysokością podeszwy pod piętą a wysokością podeszwy pod śródstopiem. Pięta to miejsce pod kością piętową. Śródstopie natomiast oznacza miejsce na którym opiera się stopa z przodu – miejsce pomiędzy palcami a łukiem stopy. Bardzo upraszczając sprawę im wyższy drop tym bardziej stromy kąt między piętą a przednią częścią stopy. Mówiąc jeszcze prościej – im większy drop tym większy obcas pod piętą.

Analogicznie kiedy but zarówno pod piętą jak i pod przednią częścią stopy ma taką samą wysokość mówimy o dropie 0 mm. Zero drop jest też w przypadku kiedy stoisz boso na ziemi. Wtedy twoja pięta i przednia część stopy dotykają ziemi na tym samym poziomie. To jest właśnie zero drop.

Możecie spotkać się też z pojęciem offset – to to samo co drop.

Jakie to ma znaczenie?

Im niższy drop tym bardziej naturalne ułożenie stopy w bucie i bardziej naturalna jej praca – przypominająca chodzenie boso bez żadnego podwyższenia pod pięta. Niski drop jest bardziej wymagający bo angażuje więcej struktur stopy w sposób w jaki powinny pracować naturalnie. Niski drop sprzyja też bieganiu poprawnemu technicznie. Na niskim dropie łatwiej o bieganie z lądowaniem na śródstopiu. Łatwiej o lądowanie idealnie pod środkiem ciężkości. Trudniej o lądowanie na pięcie. Łatwiej też o większą kadencję biegu bo lądowanie na śródstopiu i pod swoim środkiem ciężkości temu sprzyja.

Altra Torin 4.0 - zerodrop

Wyższy drop jest natomiast bliższy temu do czego przyzwyczaiło nas obuwie. Nie tylko to biegowe. Ale najważniejsze jest to, że wysoki drop pozwala na lądowanie stopy na pięcie, co jest (dziwnie to zabrzmi dla fanów naturalności) bardziej naturalne dla większości biegających osób. Wysoki drop pozwala też zastosować w butach dużą ilość amortyzacji pod pietą oraz odciążyć nieco ścięgno Achillesa.

Niestety nie jest tak, że kupisz buty na niskim dropie i automatycznie zaczniesz wzmacniać mięśnie stopy, biegać lepiej technicznie i lądować na śródstopiu. To tak nie działa. Najpierw technika potem buty!

Więc jaki drop wybrać?

Tak więc drop powinien być niejako dostosowany do twojej aktualnej techniki biegu. Powinieneś wybrać buty z wysokim dropem (od 8mm w górę) jeśli:

  • kupujesz pierwszą parę butów,
  • lądujesz na pięcie,
  • nie masz czasu pracować nad techniką biegu,
  • nigdy nie interesowałeś się tematem dropu.

Natomiast buty na niższym dropie (od 6 mm w dół) są dla osób, które:

  • biegają regularnie,
  • lądują na przedniej części stopy,
  • mają już doświadczenia z butami na niższym dropie (drastyczna zmiana dropu np. z 12 mm na 2 mm może skończyć się kontuzją)

Z perspektywy doradcy w sklepie biegacza mam też jedno spostrzeżenie. Niektórym osobom wydaje się, że biegają ze śródstopia. Zarzekają się wręcz, że nie lądują na pięcie i że jako pierwsze ziemi dotyka wszystko tylko nie pięta. A potem podczas mierzenia butów, czy najprostszej przebieżki na bieżni tłuką piętą aż boli patrzeć. Ale nie… Nadal twierdzą, że nie lądują na pięcie…

Przed wyborem musisz sobie sam szczerze odpowiedzieć na pytanie o twoją technikę biegu i wybrać drop jaki będzie dla Ciebie odpowiedni i bezpieczny.

Hoka One One Clifton 6 - drop

Amortyzacja a drop?!

Wydaje się, że im bardziej amortyzowane, bardziej treningowe buty biegowe tym większy drop posiadają. A im mniej amortyzowane i bardziej startowe tym mają drop mniejszy. To bardzo duże uogólnienie i widać to nawet tutaj na blogu. Przez bloga dotychczas przewinęło się 246 modeli obuwia.

  • 160 modeli treningowych gdzie średni drop wynosi 9,03 mm
  • 57 modeli treningowo-startowych gdzie średni drop wynosi 6,73 mm
  • 22 modeli startowych gdzie średni drop wynosi 6,90 mm
  • 4 modeli minimalistycznych gdzie średni drop wynosi 2,00 mm

Jak widać buty treningowe, czyli te które mają najwięcej amortyzacji i są podstawą dla każdego biegacza mają średni drop na poziomie około 9 milimetrów. Buty służące do szybszego biegania, czyli te określane mianem startowych i treningowo-startowych mają drop średnio o ponad 2 milimetry niższy.

Nie jest jednak tak, że wszystkie buty treningowe mają wyższy drop od tych treningowo-startowych i startowych. Wśród butów treningowych można znaleźć buty z dropem od 12 mm do 0 mm. Wśród butów treningowo-startowych i startowych można znaleźć buty z dropem od 10 mm do 0 mm. Ilość amortyzacji nie jest żadnym przełożeniem na wysokość dropu w butach do biegania.

12-10 mm9-6 mm5-1 mm0 mm
treningowe99 (61,9%)41 (25,6%)17 (10,6%)3 (1,9%)
treningowo-startowe14 (24,6%)26 (45,6%)12 (21,1%)5 (8,8%)
startowe7 (31,8%)11 (50,0%)3 (13,6%)1 (4,5%)
minimalistyczne0 (0,0%)1 (25,0%)0 (0,0%)3 (75,0%)

Myślę, że to całkiem ładny przekrój pokazujący, że drop to coś zupełnie niezależnego od amortyzacji i przeznaczenia buta. Owszem najczęściej dobrze amortyzowany but treningowy będzie miał drop rzędu 12-10 mm, startowy rzędu 9-6 mm a minimalistyczny właściwie powinien mieć 0 mm. Ale… Jeśli szukasz dobrze amortyzowanego buta na dropie mniejszym niż 6 mm lub startówki na dropie co najmniej 10 mm to też takowe znajdziesz.

Ważne aby wybrać drop pod kątem swojej techniki biegu.

REKLAMA

2 thoughts on “Drop – co to jest i jaki będzie dla Ciebie najlepszy

  • 04.09.2020 o 19:29
    Permalink

    Więc jakie buty tteningowo startowr z dropem 4mm oprócz freedom iso 2 .Damskie nie do kupienia w moim rozmiarze.

    Odpowiedz
    • 06.09.2020 o 13:28
      Permalink

      W pierwszej chwili przychodzą do głowy mi właśnie Freedomy i Kinvary, ale zdaję sobie sprawę, że ciężko je dostać. Dużo łatwiej będzie z NB Tempo – podobna specyfika do Freedomów i Kinvar i drop na poziomie 6mm.

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *