Under Armour Speedform Velociti – kompromis miękkości i lekkości

26 czerwca 2017 5  min czytania
Under Armour Velociti - cholewka

Velociti to coś dla osób, które chcą spróbować czegoś nowego. Na przykład lekkiego ale nadal dobrze amortyzowanego buta z bardzo oryginalnym anatomicznie dopasowanym do stopy wnętrzem.

REKLAMA

Podstawowe informacje

  • marka: Under Armour
  • rok premiery: 2017
  • nawierzchnia: asfalt
  • typ buta: treningowo-startowy
  • typ stopy: neutralna
  • najlepszy do: tempo/interwały
  • cena regularna: 52 zł

Dane techniczne

amortyzacja: duża
4/6
drop: klasyczny
8 mm
waga: lekka
264 g

Przeznaczenie

Under Armour Velociti to but do biegania o dobrej amortyzacji a przy tym bardzo lekki. Z racji niezłego kompromisu między amortyzacją a lekkością i dynamiką może być z powodzeniem używany jako but treningowo-startowy. Jego naturalnym środowiskiem jest twarda nawierzchnia w postaci ulic i chodników a idealnym użytkownikiem biegacz bez nadprogramowych kilogramów. Nie jest to but o takiej amortyzacji aby sprostać ciężkim biegaczom.

Under Armour Velociti

Jeden ze Speedform

To też jeden z butów z kategorii Speedform, która oznacza, że jego wnętrze wykonane jest gładko i wyprofilowane na kształt stopy. Nie ma w nim wyjmowalnej wkładki a specyficzny kształt daje bardzo dobre dopasowanie do stopy. Na początku wydaje się że to coś dziwnego a po pewnym czasie ciężko z tego dopasowania zrezygnować.

W tej technologii wykonane jest kilka modeli Under Armourów. W większości są to modele najdroższe ale też te najlepiej amortyzowane i najwięcej oferujące. Jest wśród nich:

  • Speedform Gemini – but neutralny z największą w UA amortyzacją dla tych którzy szukają przede wszystkim miękkości i wygody,
  • Speedform Europa – but ze stabilizacją, dla tych którzy poza amortyzacją szukają także buta który będzie kontrolował nadmierną pronację,
  • Speedform Slingshot – rasowa startówka dla tych którzy szukają przede wszystkim szybkości,
  • Speedform Velociti – but treningowo-startowy, dla osób szukających najlepszego kompromisu między lekkością i amortyzacją

Alternatywy

Wśród modeli innych marek pierwszą i najbardziej naturalną alternatywą wydaje się Asics DynaFlyte. Zapewnia podobną specyfikę (podobny kompromis między amortyzacją i lekkością) niemniej jednak suche fakty nie pozostawiają wątpliwości. Velocity jest o 40 gram lżejszy od DynaFlyte.

Dużo bardziej zbliżone pod kątem wagi będą dwie pozostałe alternatywy czyli NB Zante v3 oraz Saucony Kinvara.

MODELWAGA 12 USDROPCENA
Asics DynaFlyte308 g8 mm619 zł
New Balance Zante v3280 g6 mm449 zł
Saucony Kinvara 74 mm499 zł
Under Armour Velociti264 g8 mm529 zł

Waga

Według katalogu UA Velociti waży 225 gram w rozmiarze 9,5 US. W rozmiarze 12 US jest to niewiele więcej a dokładnie 264 gramów. Mało jak na but do biegania. Właściwie tyle samo (262 gram) waży rasowa startówka w postaci Hitogami 4. Warto też zaznaczyć że spośród (aktualnie) 112 modeli butów które znalazły się na blogu tylko 13 jest od Velociti lżejszych. To pokazuje z jak lekkim butem mamy do czynienia.

Under Armour Velociti - cholewka

W cholewce? Przede wszystkim Speedform!

O cholewce napisałem właściwie już na początku. Jej główna cecha i technologia w jakiej została wykonana to Speedform czyli taka konstrukcja cholewki, która nie wymaga dodatkowej wkładki a większość wnętrza wykończona jest gładko. Najbardziej widać to w pięcie gdzie nie ma gąbek, a but został jednolicie i gładko wyprofilowany.

W pierwszej chwili takie rozwiązanie zapiętka może wydawać się nieco niekomfortowe, ale to w większości tylko wrażenie spowodowane „czymś innym”. Do gąbek w zapiętku każdy już się przyzwyczaił i but z takim zapiętkiem nie będzie zaskoczeniem. Gładkie wykończenie w Velociti może zaskakiwać ale w dłuższej perspektywie jest bardzo komfortowe.

Under Armour Velociti - SpeedForm

Speedform też Speedformowi nie jest równy i w Velociti najlepiej i najbardziej gładko wykonany jest tył buta. Tam faktycznie materiał wnętrza zapiętka gładko przechodzi w materiał wbudowanej wkładki. Tuż za piętą zaczyna się łączenie cholewki z wbudowaną wkładką, które idzie aż do czubka buta. Łączenie takie było też w Gemini i w niczym nie przeszkadzało. W Velociti zaczyna się trochę wcześniej, ale jestem przekonany że też nikomu nie sprawi problemu.

Inaczej niż w Gemini wykonana została wkładka pod łukiem stopy. W Gemini wyprofilowanie było wyraźne. W Velociti jest… minimalne. W zasadzie to całe wyprofilowanie ogranicza się do małego miękkiego wybrzuszenia pod łukiem stopy (po prawej stronie na zdjęciu). Jest tak małe, że właściwie mogłoby go nie być. Czuć je minimalnie i tak dobrego dopasowania jak Gemini nie daje.

Under Armour Velociti - wkładka

Cholewka poza tym wykonana jest z gęstego, ale stosunkowo cienkiego materiału. Jednolitego na całej swojej powierzchni. Wykończona została bezszwowo i tak jak wnętrze wierzch jest równie gładki. Gładko wykonane zostało też wzmocnienie z przodu buta. Jest tradycyjnie lekko usztywnione ale zarówno od zewnątrz jak i od wewnątrz materiał jest gładki i nieinwazyjny. Podobnie gładko od wewnątrz wszyty został język.

REKLAMA

W podeszwie? Pianka Charged!

Podeszwa w porównaniu do cholewki już nie jest tak spektakularna. Wykonana została w całości z pianki Charged. Miękkiej i lekkiej. W porównaniu do Gemini czuć, że jest jej trochę mniej i że stopa leży niżej. Miękkość jest też trochę mniejsza. Z tego też powodu jeśli zależy ci na amortyzacji wybierz Gemini, a jeśli na lekkości – Velociti.

Under Armour Velociti - Charged

Bieżnik jest stosunkowo gładki i mało agresywny. Najlepiej sprawdzi się w miejskich warunkach na twardej nawierzchni. Wykończony jest dwoma rodzajami gumy. Twardszej bardziej odpornej na zużycie pod piętą i mniej wytrzymałą ale lżejszą pod przednią częścią stopy. Bardzo przypomina ten z Gemini.

Under Armour Velociti - bieżnik

Plusy

  • bardzo niska waga,
  • dobra amortyzacja,
  • anatomicznie wyprofilowany zapiętek,
  • obniżony drop – 8mm.

Minusy

  • w pierwszej chwili cholewka (zapiętek) może się wydawać niekomfortowa,
  • wyprofilowanie pod łukiem stopy ma postać tylko małego elementu.
REKLAMA
Paweł Matysiak
Autor tekstu Paweł Matysiak

Bieganiem oraz doborem odpowiednich butów do biegania zajmuję się od kilkunastu lat. Prywatnie jestem biegaczem-amatorem a w swojej biegowej przygodzie startowałem zarówno na 1000 metrów na bieżni jak i w górskich biegach ultra. Zawodowo udzielam porad dotyczących wyboru odpowiednich butów do biegania. Sam mam ich w domu więcej niż jestem w stanie policzyć.

Subscribe
Powiadom o
guest
5 Komentarze
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Augustyn
Augustyn
7 lat temu

Witam 🙂
Do ilu kilogramów byś polecał Velociti?

Piotr
Piotr
7 lat temu

Speedform Velociti czy zante v3 dla osoby 65kg w wyścigu na 10km czy jakiś inny?

Mag
Mag
6 lat temu

A jak się mają do nich UA Threadborne Blur? Czy amortyzacja jest na podobnym poziomie, mniejsza czy większa?