Velociti to coś dla osób, które chcą spróbować czegoś nowego. Na przykład lekkiego ale nadal dobrze amortyzowanego buta z bardzo oryginalnym anatomicznie dopasowanym do stopy wnętrzem.
Podstawowe informacje
Dane techniczne
Przeznaczenie
Under Armour Velociti to but do biegania o dobrej amortyzacji a przy tym bardzo lekki. Z racji niezłego kompromisu między amortyzacją a lekkością i dynamiką może być z powodzeniem używany jako but treningowo-startowy. Jego naturalnym środowiskiem jest twarda nawierzchnia w postaci ulic i chodników a idealnym użytkownikiem biegacz bez nadprogramowych kilogramów. Nie jest to but o takiej amortyzacji aby sprostać ciężkim biegaczom.

Jeden ze Speedform
To też jeden z butów z kategorii Speedform, która oznacza, że jego wnętrze wykonane jest gładko i wyprofilowane na kształt stopy. Nie ma w nim wyjmowalnej wkładki a specyficzny kształt daje bardzo dobre dopasowanie do stopy. Na początku wydaje się że to coś dziwnego a po pewnym czasie ciężko z tego dopasowania zrezygnować.
W tej technologii wykonane jest kilka modeli Under Armourów. W większości są to modele najdroższe ale też te najlepiej amortyzowane i najwięcej oferujące. Jest wśród nich:
- Speedform Gemini – but neutralny z największą w UA amortyzacją dla tych którzy szukają przede wszystkim miękkości i wygody,
- Speedform Europa – but ze stabilizacją, dla tych którzy poza amortyzacją szukają także buta który będzie kontrolował nadmierną pronację,
- Speedform Slingshot – rasowa startówka dla tych którzy szukają przede wszystkim szybkości,
- Speedform Velociti – but treningowo-startowy, dla osób szukających najlepszego kompromisu między lekkością i amortyzacją
Alternatywy
Wśród modeli innych marek pierwszą i najbardziej naturalną alternatywą wydaje się Asics DynaFlyte. Zapewnia podobną specyfikę (podobny kompromis między amortyzacją i lekkością) niemniej jednak suche fakty nie pozostawiają wątpliwości. Velocity jest o 40 gram lżejszy od DynaFlyte.
Dużo bardziej zbliżone pod kątem wagi będą dwie pozostałe alternatywy czyli NB Zante v3 oraz Saucony Kinvara.
MODEL | WAGA 12 US | DROP | CENA |
---|---|---|---|
Asics DynaFlyte | 308 g | 8 mm | 619 zł |
New Balance Zante v3 | 280 g | 6 mm | 449 zł |
Saucony Kinvara 7 | – | 4 mm | 499 zł |
Under Armour Velociti | 264 g | 8 mm | 529 zł |
Waga
Według katalogu UA Velociti waży 225 gram w rozmiarze 9,5 US. W rozmiarze 12 US jest to niewiele więcej a dokładnie 264 gramów. Mało jak na but do biegania. Właściwie tyle samo (262 gram) waży rasowa startówka w postaci Hitogami 4. Warto też zaznaczyć że spośród (aktualnie) 112 modeli butów które znalazły się na blogu tylko 13 jest od Velociti lżejszych. To pokazuje z jak lekkim butem mamy do czynienia.

W cholewce? Przede wszystkim Speedform!
O cholewce napisałem właściwie już na początku. Jej główna cecha i technologia w jakiej została wykonana to Speedform czyli taka konstrukcja cholewki, która nie wymaga dodatkowej wkładki a większość wnętrza wykończona jest gładko. Najbardziej widać to w pięcie gdzie nie ma gąbek, a but został jednolicie i gładko wyprofilowany.
W pierwszej chwili takie rozwiązanie zapiętka może wydawać się nieco niekomfortowe, ale to w większości tylko wrażenie spowodowane „czymś innym”. Do gąbek w zapiętku każdy już się przyzwyczaił i but z takim zapiętkiem nie będzie zaskoczeniem. Gładkie wykończenie w Velociti może zaskakiwać ale w dłuższej perspektywie jest bardzo komfortowe.

Speedform też Speedformowi nie jest równy i w Velociti najlepiej i najbardziej gładko wykonany jest tył buta. Tam faktycznie materiał wnętrza zapiętka gładko przechodzi w materiał wbudowanej wkładki. Tuż za piętą zaczyna się łączenie cholewki z wbudowaną wkładką, które idzie aż do czubka buta. Łączenie takie było też w Gemini i w niczym nie przeszkadzało. W Velociti zaczyna się trochę wcześniej, ale jestem przekonany że też nikomu nie sprawi problemu.
Inaczej niż w Gemini wykonana została wkładka pod łukiem stopy. W Gemini wyprofilowanie było wyraźne. W Velociti jest… minimalne. W zasadzie to całe wyprofilowanie ogranicza się do małego miękkiego wybrzuszenia pod łukiem stopy (po prawej stronie na zdjęciu). Jest tak małe, że właściwie mogłoby go nie być. Czuć je minimalnie i tak dobrego dopasowania jak Gemini nie daje.

Cholewka poza tym wykonana jest z gęstego, ale stosunkowo cienkiego materiału. Jednolitego na całej swojej powierzchni. Wykończona została bezszwowo i tak jak wnętrze wierzch jest równie gładki. Gładko wykonane zostało też wzmocnienie z przodu buta. Jest tradycyjnie lekko usztywnione ale zarówno od zewnątrz jak i od wewnątrz materiał jest gładki i nieinwazyjny. Podobnie gładko od wewnątrz wszyty został język.
W podeszwie? Pianka Charged!
Podeszwa w porównaniu do cholewki już nie jest tak spektakularna. Wykonana została w całości z pianki Charged. Miękkiej i lekkiej. W porównaniu do Gemini czuć, że jest jej trochę mniej i że stopa leży niżej. Miękkość jest też trochę mniejsza. Z tego też powodu jeśli zależy ci na amortyzacji wybierz Gemini, a jeśli na lekkości – Velociti.

Bieżnik jest stosunkowo gładki i mało agresywny. Najlepiej sprawdzi się w miejskich warunkach na twardej nawierzchni. Wykończony jest dwoma rodzajami gumy. Twardszej bardziej odpornej na zużycie pod piętą i mniej wytrzymałą ale lżejszą pod przednią częścią stopy. Bardzo przypomina ten z Gemini.

Plusy
- bardzo niska waga,
- dobra amortyzacja,
- anatomicznie wyprofilowany zapiętek,
- obniżony drop – 8mm.
Minusy
- w pierwszej chwili cholewka (zapiętek) może się wydawać niekomfortowa,
- wyprofilowanie pod łukiem stopy ma postać tylko małego elementu.
Witam 🙂
Do ilu kilogramów byś polecał Velociti?
Tak do 80 kg, maks 85-86 jeśli to wysoka ale szczupła osoba.
Przy większej masie lepiej będzie wybrać UA Gemini.
Speedform Velociti czy zante v3 dla osoby 65kg w wyścigu na 10km czy jakiś inny?
Ciężko powiedzieć, oba dobre. Mi się bardzo dobrze biega w Zante v3 ale każdy ma swoje preferencje.
A jak się mają do nich UA Threadborne Blur? Czy amortyzacja jest na podobnym poziomie, mniejsza czy większa?