Nowa odsłona karbonowej startówki od Hoki to lżejsza konstrukcja, sprężysta pianka PEBA i dynamiczna płytka węglowa, które razem tworzą maszynę do bicia rekordów. Minimalistyczna cholewka EcoKnit i smukły kształt sprawiają jednak, że to but nastawiony przede wszystkim na szybkość, a nie stabilność. Wąska platforma i agresywna geometria mogą być wymagające dla mniej zaawansowanych biegaczy. Jednakże dla tych, którzy potrafią nad nim zapanować, Hoka Cielo X1 2.0 odwdzięczy się kapitalnym wybiciem i dynamiką.
Podstawowe informacje
Dane techniczne
Przeznaczenie
Hoka Cielo X1 2.0 to zaawansowany but do biegania, którzy cenią sobie połączenie doskonałej amortyzacji z wysoką responsywnością. Stworzony z myślą o szybkich treningach i startach w zawodach ulicznych, szczególnie na dystansach półmaratonu i maratonu, ale równie dobrze sprawdzi się na krótszych trasach. Jego konstrukcja wspiera naturalną dynamikę biegu i pomaga w osiąganiu rekordowych wyników. To idealny wybór dla tych, którzy chcą biegać szybciej i efektywniej.

Plusy
- bardzo duża dynamika,
- agresywne wyprofilowanie,
- bardzo duża amortyzacja,
- przewiewna cholewka,
- dobrze trzymający zapiętek,
- znacznie zmniejszona masa buta.
Minusy
- kiepska stabilność tylnej części,
- raczej nie dla biegaczy o szerokich stopach,
- wysoka cena.
Buty do biegania Hoka – co jest co?
Hoka podzieliła swoje buty do biegania na trzy główne kategorie: GLIDE, FLY i SKY, które odpowiadają klasycznemu podziałowi na buty treningowe, startowe i terenowe. Cielo X1 2.0 należy do segmentu FLY, wyróżniając się jako jego najszybszy przedstawiciel.
Pełne zestawienie modeli Hoka znajdziesz w przewodniku po butach tej marki!
STARTOWE | TRENINGOWO- STARTOWE | |
---|---|---|
maksymalna dynamika | ![]() Cielo X1 2.0 ![]() Rocket X2 | |
bardzo duża dynamika | ![]() Mach X 2 | |
duża dynamika | ![]() Mach 6 |
Alternatywy dla Hoka Cielo X1 2.0
Hoka Cielo X1 2.0 to but, który rywalizuje z topowymi karbonowymi startówkami. Wszystkie łączy nie tylko imponująca dynamika, ale także wysoki poziomo amortyzacji i lekkość (co nie było mocną stroną pierwszej edycji tego modelu). Jeśli chcesz wiedzieć więcej lub szukasz butów na szybkie bieganie, sprawdź moje zestawienie najlepszych startówek na rynku!
MODEL | WYSOKOŚĆ PODESZWY (mm) | DROP (mm) | WAGA MĘSKI (gram) | WAGA DAMSKI (gram) | CENA (zł) |
---|---|---|---|---|---|
adidas Adizero Adios Pro Evo 1 | 39/33 | 6 | 138 | 138 | 2299 |
adidas Adios Pro 4 | 39/33 | 6 | 200 | 175 | 1499 |
Asics Metaspeed Sky+ | 39/34 | 5 | 205 | 205 | 1139 |
Brooks Hyperion Elite 3 | 35/27 | 8 | 230 | 230 | 1099 |
Diadora Gara Carbon 2 | 40/35 | 5 | 220 | 220 | 1359 |
Hoka Cielo X1 2.0 | 39/32 | 7 | 228 | 228 | 1249 |
Hoka Rocket X 2 | 36/31 | 5 | 236 | 236 | 1179 |
New Balance Fuelcell Supercomp Elite v4 | 40/36 | 4 | 237 | 188 | 1249 |
Nike Alphafly 3 | 40/32 | 8 | 218 | 218 | 1479 |
Nike Vaporfly 3 | 40/32 | 8 | 190 | 150 | 1229 |
On Cloudboom Echo 3 | 37/28 | 9 | 215 | 188 | 1319 |
Salomon S/Lab Phantasm | 37,5/28,5 | 9 | 219 | 219 | 1199 |
Saucony Endorphin Pro 3 | 39/31 | 8 | 204 | 176 | 1199 |
Podeszwa czyli amortyzacja i dynamika
Podeszwa Hoka Cielo X1 2.0 to zaawansowana konstrukcja składająca się z dwóch warstw sprężystej pianki PEBA, znanej ze swojej lekkości, responsywności i doskonałej amortyzacji. Między nimi umieszczono płytkę z włókna węglowego, która usztywnia strukturę buta oraz dodaje sprężystości. Pod kątem ogólnej konstrukcji jest to but podobny do poprzednika.

Podeszwa Hoka Cielo X1 zachowuje też parametry swojego poprzednika, oferując 39 milimetrów wysokości pod piętą i 32 milimetry w przedniej części buta. To oznacza, że plasuje się tuż poniżej maksymalnego limitu dopuszczalnego przez World Athletics. Można w nim legalnie rywalizować w oficjalnych zawodach. Tak duża ilość pianki zapewnia też bardzo wysoki poziom zarówno amortyzacji jak i responsywności nawet na długich dystansach.
Podobnie jak w poprzedniku zastosowano tutaj płytka z włókna węglowego, której zasada działania pozostaje taka sama jak w innych tego typu konstrukcjach. Podczas lądowania włókno węglowe ugina się, pochłaniając część energii. W fazie odbicia zwraca energię i dynamicznie wybija stopę do przodu. Jej krawędzie są delikatnie wygięte, co widać to z zewnątrz. Te subtelne zagięcia zwiększają sztywność płytki karbonowej w kluczowych miejscach oraz w niewielkim stopniu poprawiają stabilność całej konstrukcji.

Stabilność nie jest mocną stroną
Niemniej jednak stabilność nie jest mocną stroną tego modelu. Szczególnie w części tylnej. Ma to związek z dość obszernymi wolnymi przestrzeniami w podeszwie. Najbardziej widać i czuć to właśnie w części piętowej, gdzie zamiast stabilnej i szerokiej podstawy mamy dwa piankowe „słupki”. W przypadku kiedy ktoś ląduje mocno na pięcie, będą się one uginać i wyginać dosyć mocno co nie będzie dobrze wpływało na stabilność. Nie jest to tym samym but dla osób chcących biegać powoli i z dużym zaangażowaniem pięty. Na dłuższą metę będzie zbyt mało stabilny. Przy szybszym biegu gdzie wzrasta zaangażowanie przedniej części stopy a maleje zaangażowanie pięty – powinno być znacznie lepiej.
Można też powiedzieć – Hola, hola ale poprzednik był pod piętą bardzo podobnie zbudowany. Owszem, był. Niemniej jednak w poprzedniku czułem się dość stabilnie jak na karbonową startówkę. W Cielo X1 2.0 mi tej stabilności brakuje.

Bieżnik asfaltowy, wyścigowy
Bieżnik w Hoka Cielo X1 2.0 to efekt takiego a nie innego kształtu podeszwy. Oczywiste jest więc, że guma pojawia się tylko tam, gdzie nie ma głębokich wcięć. Jak przystało na buty wyścigowe, materiał gumowy został rozmieszczony głównie pod przednią częścią stopy, gdzie nacisk podczas biegu jest największy. W tylnej części jest jej mniej – to tylko dwie małe aplikacje po zewnętrznych stronach. Środek to natomiast duże i głębokie wcięcie w podeszwie mające na celu zmniejszenie wagi buta. Przy okazji o czym pisałem wyżej, takie duże wycięcia w tym przypadku nie wpływają pozytywnie na stabilność.
Sam bieżnik to typowa płaska, wyścigowa konstrukcja, stworzona z myślą o bieganiu wyłącznie po twardych, ulicznych nawierzchniach. Ma głębokość 0,6 milimetra, jednak w przedniej części zastosowano drobne otwory, które wizualnie pogłębiają jego strukturę. To poprawia nieco przyczepność bez dodawania zbędnej masy.

Cholewka lekka i minimalistyczna
Cholewka Hoka Cielo X1 2.0 została wykonana z ultracienkiej dzianiny EcoKnit, zaprojektowanej z myślą o lekkości, przewiewności i pewnej dozie minimalizmu. Materiał nie jest też bardzo elastyczny a kształt cholewki nie grzeszy nadmiarem przestrzeni. To konstrukcja skupiona na dopasowaniu i trzymaniu stopy, a nie na swobodzie rodem z butów treningowych.

W przedniej części but nie należy do najszerszych. Zmierzona szerokość w najszerszym miejscu wynosi zaledwie 99,1 milimetra, co oznacza, że jest jeszcze węższy niż poprzednia wersja, która już i tak była stosunkowo smukła. Jeśli więc ktoś liczy na więcej miejsca w Cielo X1 2.0, może się rozczarować. To model skrojony pod biegaczy o wąskiej lub normalnej stopie, którzy preferują dopasowanie dla lepszego czucia biegu. Osoby o szerokich stopach lub ci, którzy lubią więcej przestrzeni w bucie, raczej nie będą zachwycone.
Zapiętek w Hoka Cielo X1 2.0 to również minimalistyczna konstrukcja. Bardziej tradycyjna niż ta znana z poprzednika co widać w jej zakończeniu. Zamiast cienkiego, płaskiego i sztywnego materiału mamy miękki gąbkowy otok. To moim zdaniem rozwiązanie bardziej bezpieczne dla większości biegaczy. Zapewnia zarówno komfort jak i subtelne otulenie pięty. Dzięki temu stopa jest dobrze trzymana w miejscu, ale jednocześnie ma nieco swobody na naturalne, delikatne ruchy.

Waga lekka
Jednym z największych mankamentów pierwszej edycji Hoka Cielo X1 była jej masa. But był zdecydowanie zbyt ciężki jak na but startowy z prawdziwego zdarzenia. Dla przypomnienia, poprzedni model w rozmiarze 9,5 US ważył aż 264 gramów, a w moim 12 US osiągał 297 gramów, co stawiało go, delikatnie mówiąc, w niekorzystnej pozycji na tle konkurencji. Mówiąc bardziej prosto – była to najcięższa z topowych karbonowych startówek.
W wersji Cielo X1 2.0 Hoka wyraźnie popracowała nad tym aspektem. Nowa odsłona jest znacznie lżejsza – według producenta waży 228 gramów w rozmiarze 9,5 US, a w moim 12 US już tylko 249 gramów. To różnica, która sprawia, że but wreszcie może konkurować wagowo z innymi karbonowymi startówkami. Nie jest najlżejszy w swojej klasie, ale teraz mieści się w normie, nie tracąc przy tym ani krzty dynamiki.

Podsumowanie
Hoka Cielo X1 2.0 to lekka i dynamiczna startówka, która w porównaniu do swojej pierwszej edycji przeszła kilka istotnych zmian. Zmianą na duży plus jest znaczne zmniejszenie wagi buta, dzięki czemu jest to teraz lekka konstrukcja, która nie odbiega od modeli konkurencji. Do największych zalet należy też agresywna geometria z wykorzystaniem włókna węglowego, wspierająca szybki bieg oraz dobrze oddychająca cholewka EcoKnit. Jednak but nie jest pozbawiony wad – ograniczona stabilność sprawia, że może być wymagający dla mniej doświadczonych biegaczy. To model przeznaczony przede wszystkim dla osób szukających maksymalnej prędkości, które potrafią wykorzystać drzemiący w niej potencjał.