Hoka Rocket X 2 – znacznie szybsza odsłona rakiety

28 czerwca 2023 6 min czytania
Hoka Rocket X 2

Carbon X był zbyt bezpieczny i zbyt wolny? Pierwsza edycja Rocket X była zbyt niska, płaska i mało amortyzowana? Na pytanie, który model Hoki może być odpowiedzią na Nike Vaporfly, nie było dobrej odpowiedzi? No to już jest. To Rocket X, który jest znacznie wyższy, bardziej miękki, a jednocześnie to najszybsza rakieta spośród butów Hoki.

REKLAMA

Podstawowe informacje

  • marka: Hoka
  • rok premiery: 2023
  • nawierzchnia: asfalt
  • typ buta: startowy
  • typ stopy: neutralna
  • najlepszy do: starty 21-42 km
  • cena regularna: 1179 zł

Dane techniczne

amortyzacja: bardzo duża
5/6
wysokość podeszwy: wysoka
36/31 mm
drop: obniżony
5 mm
waga: lekka
263 g

Przeznaczanie

Hoka Rocket X 2 to zaawansowany but startowy przeznaczony do szybkich biegów, treningów interwałowych, tempowych i startów w zawodach na dystansach od piątki do maratonu. Przeznaczony w pierwszej kolejności na utwardzone drogi, ale jeśli myślisz na przykład o szybkich treningach na bieżni, to także doskonale da sobie radę. To model skierowany do najszybszych i najbardziej zaawansowanych biegaczy.

Hoka Rocket X 2

Plusy

  • bardzo duża dynamika,
  • duża, sprężysta amortyzacja,
  • niska ale nie rewelacyjnie niska waga,
  • cienka, przewiewna cholewka.

Minusy

  • dosyć luźny zapiętek.

Buty do biegania Hoka – co jest co?

Wraz z nową edycją buta zmienia się kompletnie też jego ,,usadowienie” w marce Hoka. Nadal jest to but z kategorii FLY, ale z niskoprofilowego buta karbonowego stał się wysokoprofilowym. Z tej zmiany wyniknął też skok w poziomie oferowanej miękkości i amortyzacji – z umiarkowanego na wysoki. Porównując poprzednika i obecny model różnica w miękkości i sprężystości jest ogromna!

O wszystkich liniach butów biegowych Hoki dowiesz się więcej z tego zestawienia.

POZIOM
AMORTYZACJI
GLIDE:
treningowe
neutralne
GLIDE:
treningowe
stabilizujące
FLY:
szybkie
największa amortyzacjaBondi
Bondi X
GaviotaRocket X
bardzo duża amortyzacjaClifton
Kawana
ArahiCarbon X
duża amortyzacjaRincon Mach

Alternatywy dla Hoka Rocket X 2

Wraz z kompletną przebudową buta model ten zmienił również swój charakter i teraz może konkurować z topowymi karbonowymi startówkami.

MODELWYSOKOŚĆ
PODESZWY (mm)
DROP (mm)WAGA
MĘSKI (gram)
WAGA
DAMSKI (gram)
CENA (zł)
adidas Adios Pro 339/336,52152151099
Asics Metaspeed Sky+39/3452052051139
Hoka Rocket X 236/3152362361179
Nike Alphafly Next% 239/3182491981399
Nike Vaporfly Next% 340/3281901501229
On Cloudboom Echob.d.82201901199
Saucony Endorphin Pro 339/3182041761199
REKLAMA

Więcej amortyzacji i sprężystości

Podeszwa w Rocket X 2 jest znacznie wyższa i większa niż w poprzednim modelu. Było 30 milimetrów z tyłu i 25 milimetrów z przodu, a jest 36 milimetrów z tyłu i 31 milimetrów z przodu. Można powiedzieć, że są to wartości rekordowe. Z butów Hoki jakie pojawiły się na blogu nie było butów o wyższej wysokości podeszwy.

Podeszwa wykonana jest w technologii Profly-X, czyli jest to konstrukcja dwuwarstwowa. Wyżej, a bliżej stopy, mamy piankę bardziej miękką, niżej jest pianka mniej miękka, a bardziej sztywna i responsywna. Są to też inne pianki niż w poprzedniku. W Rocket X była CMEVA, w Rocket X 2 jest pianka PEBA. Co to zmienia?

Hoka Rocket X 2 - amortyzacja przód

Zmienia się amortyzacja, na większą, dzięki czemu wygodniej będzie w tych butach pokonywać, długie dystanse. Zarówno na piątkę jak i podczas maratonu będzie komfortowo. Większa ilość sprężystej pianki to też lepsza responsywność i dynamika. Nie zapominajmy też o płytce z włókna węglowego, które znajduje się pomiędzy warstwami pianek. Działa na zasadzie trampoliny uginając się delikatnie podczas lądowania i wybija w momencie odbicia stopy. Sprawia, że but jest „szybszy”, że łatwiej utrzymywać w nim wysokie prędkości biegu. I to działa jak nigdy wcześniej w Hoce!

Hoka Rocket X 2 - amortyzacja tył

Porównując to do Carbon X dowolnej generacji, Carbon Rocketa, Rocket X’a w wersji pierwszej, to jest to zupełnie nowy poziom jeśli chodzi o dynamikę. Nie dość, że karbon, to jeszcze sprężysta i responsywna pianka i znajome z Hoki wyprofilowanie podeszwy zwane ,,rockerem”. Łódkowate wyprofilowanie podeszwy zostało osiągnięte także dzięki sztywności płytki z włókna węglowego. Jest ono bardzo mocno wyczuwalne i but bardzo mocno ,,ciągnie” do przodu. Chce „sam biegać”.

Ciężko to porównać do tego co oferują topowi konkurenci (mam na myśli Nike Vaporfly 3, adidas Adios Pro 3 czy Asics Metaspeedsky+), ale wreszcie w Hoce jest model, który może z nimi stanąć w szranki. Carbon X nigdy taki nie był.

Hoka Rocket X 2 - carbon plate

Odchudzony, wyścigowy bieżnik

Bieżnik w Rocket X 2 jest, zgodnie z przewidywaniami, bardzo płaski i mało agresywny. Najlepiej sprawdzi się na płaskich drogach, ulicach i trasach zawodów.

Guma znajduje się w ,,strategicznych” miejscach, czyli głównie w rejonach krawędzi podeszwy pozostawiając środek wolny. Taki zabieg to oczywiście odchudzanie buta i sprawienie, aby przyczepności było tyle ile trzeba i nic ponadto. Guma to relatywnie najcięższy materiał, z którego tworzone są buty. A Rocket X 2 i tak rewelacyjnie lekki nie jest.

Hoka Rocket X 2 - bieżnik

Waga niewybitnie lekka

Malutkim minusem dorzucenia do buta ponad pół centymetra pianki jest większa masa. Poprzednik, według materiałów producenta, ważył 210 gramów. Hoka Rocket X 2 waży 236 gramy, czyli o 16 gramów więcej. Porównując go z karbonowymi startówkami innych marek Rocket X 2 jest zdecydowanie w cięższej połowie. Ale różnice nie są duże i nie powinny być istotne podczas decydowania się na konkretny model karbonowych startówek.

But w moim rozmiarze 12 US, co odpowiada rozmiarowi 46 2/3 EU, waży 263 gramy, i jeśli spojrzymy na tę wartość w szerokiej perspektywie, Rocket X 2 nie jest butem wybitnie lekkim. Wśród ,,szybkich” butów, do których zaliczają się startówki oraz buty treningowo-startowe, jest blisko średniej wynoszącej 266 gramy. Wśród wszystkich butów do biegania na blogu jest w 13% najlżejszych butów.

Hoka Rocket X 2 - detal

Na stopach poszczególne gramy trochę tracą znaczenie. Tym bardziej, że im mocniej wyprofilowany i miękki buta (taki jest między innymi Rocket X 2) tym wydaje się lżejszy. Wynika to z tego, że jeśli but w jakiś sposób zachęca nas do biegu tym mamy większą tendencję do odbierania buta jako lżejszego. Rocket X jest wyprofilowany, sprężysty, zachęca do szybkiego biegu i na stopie wydaje się butem bardzo lekkim.

Cholewka jakby miało jej nie być

Cholewka również jest lekka i zrobiona trochę w taki sposób jakby miało jej nie być. Wykonana z cienkiego materiału siatkowego, który dobrze dopasowuje się do stopy i zapewnia wygodne dopasowanie. W cholewce znajdziemy również nieco grubsze elementy z tworzywa, które ją wzmacniają, jednakże nie wypływają na dobre właściwości oddychające i tego, że to wybitnie letni but.

Miejsca w środku jest dość mało, ale po startowych ,,szybkich” butach zazwyczaj nie spodziewam się dużej przestrzeni w palcach. Tu też tak jest – nie za szeroko. Taka już jest specyfika wyścigowych butów.

Hoka Rocket X 2 - toebox

Lekkie czy też odchudzone są też pozostałe elementy buta. Język jest cienki, pozbawiony gąbkowych wypełnień tradycyjnych dla ,,wolnych” treningówek. Zapiętek podobnie. Jedyne gąbkowe elementy w tym miejscu to dwie miękkie poduszeczki znajdujące się po bocznych stronach cholewki. Pomagają w trzymaniu pięty w miejscu, ale pięta nie siedzi w bucie nieruchomo. Brak usztywnień sprawia, że zapiętek jest bardzo miękki, elastycznie dopasowuje się do kształtu stopy, ale nie zapewnia wysokiego poziomu trzymania pięty.

Hoka Rocket X 2 - elastyczność zapiętka

Podsumowując

Patrząc na Hoka Rocket X 2 można odnieść wrażenie, że ,,jedynki” to ich biedny daleki krewny oraz że Hoka wreszcie doczekała się karbonowego superbuta z prawdziwego zdarzenia. Buta wybitnie dynamicznego, szybkiego i takiego, który pod stopą zapewnia „efekt WOW!”. To nie jest ,,bezpieczny” Carbon X, który nie boi się truchtania, to rakieta, w której aż prosi się, aby nie schodzić poniżej tempa 4’00/km.

REKLAMA
Paweł Matysiak
Autor wpisu Paweł Matysiak

Bieganiem oraz doborem odpowiednich butów do biegania zajmuję się od kilkunastu lat. Prywatnie jestem biegaczem-amatorem a w swojej biegowej przygodzie startowałem zarówno na 1000 metrów na bieżni jak i w górskich biegach ultra. Zawodowo udzielam porad dotyczących wyboru odpowiednich butów do biegania. Sam mam ich w domu więcej niż jestem w stanie policzyć.

Subscribe
Powiadom o
guest
3 Komentarze
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Dan
Dan
1 rok temu

ciekawe, czy kupujący mają świadomość, że jest to but raczej dla biegających po 3.00-3.10/s 🙂

Krzysztof
Krzysztof
9 miesięcy temu

Buty są dla tych, którzy chcą je mieć. Nie zgadzam się z opinią że są przeznaczone dla szybkich biegaczy bo to jest kolokwializm. Płytka odda tym więcej energii im więcej się włoży. Super szybki biegacz ważący 55kg ugnie płytkę bardziej niż 80-cio kilogramowy średniak, mam co do tego wątpliwości. Na własnym przykładzie, a jestem słabeuszem biegowym mogę z całą stanowczością potwierdzić, że takie buty pomogą każdemu w osiągnięciu lepszego wyniku. Jest tylko kwestią ile komu. Szufladkowanie ludzi, że są niegodni takich butów bo nie biegają jak Kipchoge jest wg mnie nieuprawnione i odbiera entuzjazm. Pozdrawiam Panie Pawle, jestem częstym gościem Pana strony i cenię ją za profesjonalizm. Niemniej chciałem dorzucić swoją opinię.