Asics Gel-Cumulus 25 wprowadza powiew świeżości do kategorii uniwersalnych butów do biegania. Ten model, znany z doskonałej amortyzacji i niezawodności, przeszedł kompletną przemianę – i to na lepsze. Co nowego? Przede wszystkim oferuje więcej miękkości pod stopą, co sprawia, że każdy krok jest bardziej komfortowy niż kiedykolwiek. But zyskał też na lekkości i oferuje komfort jakiego poprzednie edycje tego modelu nie miały.
Podstawowe informacje
Dane techniczne
Przeznaczenie
Asics Gel-Cumulus 25 to bardzo dobrze amortyzowany but do biegania po twardych nawierzchniach. Jest to but skierowany przede wszystkim dla biegacza biegającego w warunkach miejskich i okołomiejskich. Sprawdzi się zarówno na asfaltowych drogach, chodnikach jak i podmiejskich szutrowych drogach. Bardzo duży poziom amortyzacji będzie odpowiedni dla biegaczy o masie ciała nawet do 90 kilogramów. Jest to też but, który najlepiej będzie czuł się podczas wolnego, spokojnego biegania.

Buty do biegania Asics – co jest co?
Cumulus to but, który od zawsze był w szerokim topie butów biegowych. Koncept głównych butów biegowych marki Asics nosił czasami nazwę sensacyjnej szóstki, a czasem była mowa tylko o sensacyjnej czwórce. Jest to bardzo klarowny i jasny podział. Po jednej stronie mamy buty neutralne, po drugiej stabilizujące. Mamy też coś na różnych poziomach amortyzacji. Model Gel-Cumulus to but neutralny o bardzo dobrym, ale nie maksymalnym, poziomie amortyzacji.
Więcej o butach do biegania o różnym przeznaczeniu dowiesz się z zestawienia butów Asics.
TRENINGOWO- STARTOWE | TRENINGOWE NEUTRALNE | TRENINGOWE ZE STABILIZACJĄ | |
---|---|---|---|
największa amortyzacja | Superblast | Gel-Nimbus | Gel-Kayano |
bardzo duża amortyzacja | Novablast | Gel-Cumulus | GT-2000 |
duża amortyzacja | Noosa Tri | Gel-Pulse | GT-1000 |
umiarkowana amortyzacja | Gel-Excite Gel-Contend |
Alternatywy dla Asics Gel-Cumulus 25
Cumulus, jako uniwersalny but treningowy na co dzień, z angielskiego nazywany ,,daily trainer” ma bardzo dużo odpowiedników. W niektórych markach można ich spokojne znaleźć więcej niż jeden. O wielu tego typu butach możesz dowiedzieć się więcej z zestawienia butów do codziennego biegania z bardzo dużym poziomem amortyzacji.
MODEL | WYSOKOŚĆ PODESZWY (mm) | DROP (mm) | WAGA MĘSKI (gram) | WAGA DAMSKI (gram) | CENA (zł) |
---|---|---|---|---|---|
adidas Solarglide 6 | 36/26 | 10 | 322 | 273 | 699 |
Asics Gel-Cumulus 25 | 37/29 | 8 | 255 | 225 | 749 |
Brooks Ghost 15 | 35/23 | 12 | 286 | 258 | 649 |
Hoka Clifton 9 | 32/27 | 5 | 248 | 205 | 699 |
Mizuno Wave Rider 26 | 38/26 | 12 | 284 | 245 | 674 |
New Balance 880 v13 | 37/27 | 10 | 300 | 238 | 699 |
Nike Zoom Pegasus 40 | b.d. | 10 | 280 | 250 | 599 |
On Cloudsurfer 7 | 32/22 | 10 | 245 | 205 | 799 |
Saucony Ride 16 | 35/27 | 8 | 249 | 221 | 599 |
Nowa amortyzacja z pianki FF Blast+
W bucie zmieniło się dużo, a nawet bardzo dużo, bo nie przypominam sobie, aby model ten w ciągu ostaniej dekady przeszedł aż tak dużą zmianę. Wiele lat, choć ceniłem takie modele jak Nimbus czy Cumulus, sam nie byłem ich fanem. Było za dużo, za bezpiecznie, za topornie. Cumulus, choć w ostatnich latach zmieniał się w coraz lepszą stronę, też taki był. Aż do tego toku. W tym roku Asics rozpoczął rewolucję.
Model Cumulus 25 został zupełnie przebudowany w stosunku do poprzednika. Przede wszystkim urósł i to dość znacznie. W najnowszym modelu mamy 37 milimetrów pianki pod piętą i 29 milimetrów pod przednią częścią stopy. To dosyć duża wartość, nawet biorąc pod uwagę trend coraz wyższych i coraz bardziej amortyzowanych butów. Dla porównania dobrze i bardzo dobrze amortyzowane buty tej klasy w ostatnich dwóch latach miały średnio 32,4 milimetra wysokości pianki pod piętą.

Pianka to FF Blast+, z której wykonana jest zdecydowana większość podeszwy buta. Dodatkowym elementem (podobnie zresztą jak w Nimbusach 25) jest mała aplikacją PureGELu pod częścią piętową, czyli w miejscu które na uderzenia o podłoże jest narażone najbardziej. Tak zbudowany jest but pod kątem materiałowym.
Dala biegaczy do około 90 kilogramów
Pod kątem praktycznym jest miękko, a nawet bardzo miękko. Jest to ten poziom amortyzacji, w którym można się zakochać i nawet wieloletni sceptycy tej linii butów mogą poczuć się wreszcie usatysfakcjonowani. Teoretycznie jest to but dla biegacza do około 90 kilogramów wagi, ale osobiście nie będę bał się go polecać także nieco cięższym biegaczom. Flagowym ,,poduszkowcom”, czyli Nimbusom 25, ustępuje nieznacznie, aczkolwiek mając je oba na stopach (różnych) czuć różnicę w amortyzacji. Nimbus 25 jest jeszcze większą kanapą od kanapowego Cumulusa 25.

Amortyzacja zgodnie z planem najbardziej wyczuwalna jest w części tylnej gdzie poza samą pianką podeszwa buta jest też odpowiednio poszerzona i trochę „wylewa” się spod cholewki na boki i do tyłu. Dało to całkiem dobrą stabilność i bardzo przyjemną pewność w tylnej części buta. Poza stabilnością jest też dosyć sprężyście i przy pierwszym kontakcie but wydaje się na tyle dynamiczny, że na swój sposób zachęca do biegu.
Jednakże niech was to nie zmyli. To jest cały czas pochłaniacz kilometrów w wolnym, spokojnym tempie.

Bieżnik może być śliski
Bieżnik w nowych Cumulusach 25 nie porywa. Wykonany jest z dwóch mieszanek gum: AHAR LO i AHAR+. Guma znajduje się na krawędziach podeszwy zarówno w jej części przedniej jak i tylnej. Jest lekko ponacinana, ale nawet jak na buty przeznaczone na twarde nawierzchnie, jest to bieżnik mało agresywny. Na chodnikach, ulicach i szutrowych drogach sprawdzi się doskonale.
Może być nieco gorzej na nawierzchniach mokrych. Praktyka Nimbusa 25, który ma niemal identyczny bieżnik pokazała, że nie spodziewam się, aby Cumulus 25 był królem przyczepności w mokrych warunkach. Tak delikatnie mówiąc.

Waga lekka
Według materiałów producenta męski Cumulus 25 waży 255 gramów, a damski Cumulus 25 waży 225 gramów. To wartości niższe niż w poprzedniku, który ważył w wersji męskiej 286 gramów, a w wersji damskiej 249 gramów.
Potwierdzeniem że Cumulus chudnie są moje własne pomiary. W rozmiarze 12 US męski Cumulus 25 waży 322 gramy. Nie jest to wartość, która rzuci na kolana, ale… Porównując ją do butów treningowych jest to model, który znajduje się w 20% najlżejszych. Jednocześnie model ten tracił na wadze w czasie istnienia bloga. Nie pisałem o wszystkich edycjach, ale z tych, które pojawiły się na blogu, edycja numer dwadzieścia pięć jest najlżejsza:
MODEL | ROK | WAGA 12 US |
---|---|---|
Gel-Cumulus 16 | 2014 | 352 |
Gel-Cumulus 17 | 2015 | 369 |
Gel-Cumulus 18 | 2016 | 378 |
Gel-Cumulus 20 | 2018 | 330 |
Gel-Cumulus 24 | 2022 | 331 |
Gel-Cumulus 25 | 2023 | 322 |
Cholewka miękka i z recyklingu
Pod kątem designu lekcja została odrobiona całkiem nieźle. But mimo grubej i wysokiej podeszwy wygląda dość zgrabnie a cholewka lekko. Pod kątem technicznym postawiono na sprawdzone rozwiązania, ale idące z duchem czasu i jak twierdzi producent ponad 90 % poliestru, z którego wykonano cholewkę pochodzi z recyklingu. To cieszy, aczkolwiek dobrze wiem, że jest to zupełnie nieistotne podczas wyboru butów biegowych.

Materiał cholewki to techniczna siatka o dosyć standardowej grubości. Z zewnątrz mamy fakturę trochę jakby tkaną, od wewnątrz materiał jest jednolity. To stare, dobre i sprawdzone rozwiązanie. Bardzo bezpieczne. Cholewka wydaje się też całkiem przewiewna i moim zdaniem nawet w cieplejsze dni but powinien zapewniać komfort. Ilość miejsca wewnątrz jest dosyć standardowa, aczkolwiek w porównaniu z poprzednikiem, czyli Cumulusem 24, jest to but nieco bardziej przestronny w palcach. Może nie tyle na szerokość co na wysokość.
Z tyłu, podobnie jak z przodu, znajdujemy sprawdzone rozwiązania. Wewnątrz cholewki ukryty został sztywny zapiętek w formie klipsa. Jak przystało na treningowe, komfortowe buty na co dzień, sztywny zapiętek otoczony został dużą ilością gąbek. Pod tym kątem jest to jeden z tych butów, który wokół pięty oferuje nam miękki, gruby kołnierz. Jest więc miękko, a zarazem stabilnie. Dokładnie tak jak być powinno.

Podsumowanie
Zmiany, zmiany, zmiany. Asics Gel-Cumulus 25 to zupełnie nowy Cumulus z zupełnie nową podeszwą, a co za tym idzie, oferuje zupełnie inną miękkość niż poprzednie edycje tego buta i zupełnie inne zachowanie podeszwy, czyli jej przetoczenie. Wreszcie jest to Cumulus, który potrafi urzec swoją amortyzacją, a przy tym wydaje się naprawdę dynamiczny (jak na takiego miękkiego buta). Jest też lekki, co pokazuje waga. Ze starego Cumulusa została tylko stabilność, która mimo większej i bardziej miękkiej podeszwy wcale nie zniknęła.
Jeśli znałeś i lubiłeś poprzednie edycje Cumulusów, te oznaczone numerami między 20 a 24 to możesz się czuć nieswojo. Nowy Cumulus to zupełnie inne doznanie. Jeśli nie znałeś tej linii, spróbuj, bo warto!
Widzę że w kwestii materiału zapiętka nic się chyba nie zmieniło, paręset kilometrów i będą dziury na pięcie
Czas pokaże. Wizualnie ciężko to ocenić, a cholewka jest jednak inna niż w poprzedniku.
Święta prawda, miałem już trzy pary Cumulusów, serie 19, 20, 23 – wszystkie po około 3-4 miesiącach (codziennie po 4-6 km spokojnego biegu) miały dziury w zapiętkach. Asics robi świetne buty, dobrze leżą na nodze i są mega wygodne w codziennym treningu, jednak zapiętki wołają o pomstę do nieba… Za taką kasę już się z nich wyleczyłem. Teraz Mizuno Wave Sky i na razie po około 600 km spokój.
to nie jest chyba kwestia butów jako takich tylko dopasowania ich do stóp – biegam w Cumulusach i nigdy mi się żadna dziura nie zrobiła, ale już w Novablastach miałem z tyłu po 600 km właśnie
Miałem wersję 23, 24 i teraz 25. Pierwsze 2 miały nabiegane prawie 800 km i nie zrobiły się dziuy w zapiętkach… Może to bardziej kwestią dopasowania niż materiału?
Cześć! Co oznacza stwierdzenie, że jest to pochłaniacz kilometrów w wolnym, spokojnym tempie? Czy jest to 5 min/km? Np. biegnąc pierwszy półmaraton w Nimbus 24 tempem 5:40, czułem, że nie jest mi łatwo zmusić te buty do szybszego biegu (co jest proste np. w GlideRide). Pozdrawiam!
PS jak tylko szukam nowych butów, najpierw wpisuję w Google Twoją stronę i sprawdzam, czy dany model testowałeś. Twoje testy są niezastąpione.
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, ale generalnie to tempa 5’00/km i wolniejsze. Dla jednego może być to właśnie 5:00/km dla drugiego 5’40/km. Przy szybszych i dużo szybszych tempach może być z nich ciężko coś „wyciągnąć”, choć to oczywiście kwestia wytrenowania.
GlideRide z racji wyprofilowania, choć też jest butem do codziennego treningu, jest pod tym kątem znacznie „szybszy”. Ale to sam doskonale opisałeś 🙂
Zamówiłem właśnie cumulusy za 450zl zobaczymy czy będzie warto chciałem nimbusy 25 ale są drozsze
Hej. Niestety muszę pożegnać moje ukochane Cumulusy 21 🙁 Ząb czasu je już dosięgnął 😀
Cumulus 22 to totalna porażka w porównaniu z ich poprzednikiem. Który model jest zbliżony do 21, głównie chodzi mi o przyjemne uczucie miękkości,nawet po kilku latach biegania?
Z góry dziękuję za pomoc.
Co wybrać pod kątem debiutu w maratonie (planowany czas 4.15)?
Waga 60 kg, kobieta, konieczna dobra amortyzacja
Cumulus 25?
Nimbus 25?
Ghost 15?
Na papierze każdy z nich jest dobry. Nimbus teoretycznie najlepszy i najlepiej amortyzowany, ale przy Twojej wadze Cumulusy i Ghosty wcale nie będą mniej amortyzowanymi i bezpiecznymi butami. Cumulus 25 jest trochę bardziej miękki w odczuciu od Ghosta i myślę, że to byłby optymalny wybór.
Witajcie. Biegam w Cumulusach już 3 rok. Wersja 23 (porażka pod kontem amortyzacji – szybko się „ubiła”) wersja 24 jak do tej pory najlepiej wypadła w moim odczuciu ale prawie 800 km i niestety nadszedł czas na zmianę. Wersja 25 ma w tym momencie nabieganie 280km wiec coś już mogę powiedzieć. Po pierwsze jest dalej komfortowo na stopie. Amortyzacja jednak inna niż w wersji 24 bardziej twarda nie do końca jest to czego się spodziewałem. Rozmiar niestety trzeba wziąść o 0,5 nr większy w porównaniu z poprzednikami. Bierznik strasznie sliski na mokrym . Toporne sznurowadła But mało przewieny, temp rzędu 22> °C przyznam, że dość ciepło się robi
Ogólna moją skromna ocena to mocne 5/10 ♂️
Wypowiadam się jako posiadacz 9 par butów biegowych w tym nimbusy25 i cumulusy 25, te ostatnie to jedne z moich ulubionych i wybieram je na spokojne treningi z szybszymi akcentami. Mam wrażenie, że wtedy ten but „ożywa” nie czuję go na nodze i daje niesamowite wybicie i lekkość szybszych odcinków. Z minusów zarówno nimbusy jak i cumulusy po 6-7km powodują dyskomfort w przedniej – wewnętrznej części stopy, przy dłuższych biegach robi się nawet odcisk.